Pageviews

Rabu, 11 November 2020

Tatacara RESQ56

25 RABIUL AWWAL 1442H
11 November 2020M

Tatacara Melakukan / Aplikasi Teknik R’ESQ 56:

KAEDAH R’ESQ56 terdiri dari 2 bahagian iaitu:

Afirmasi 5 PRINSIP KEMAKMURANAplikasi 6 LANGKAH KECEMERLANGANBahagian 1 : 5 PRINSIP KEMAKMURAN

Prinsip adalah TIANG. Kekuatan sesebuah FALSAFAH dilihat pada TIANGnya. Prinsip juga adalah IMAN (simpulan kepercayaan yang erat lagi kuat di dalam jiwa dan sistem kepercayaan seseorang). Kecantikan AMAL (perilaku/keperibadian) dilihat dari KECANTIKAN IMANnya. Kemakmuran itu MATLAMAT KEHIDUPAN dan menujunya memerlukan kekuatan TIANG FALSAFAH & berIMAN dengannya.

Secara asas Prinsip RESQ56 ini saya ambil dari Gagasan AMALAN Pengamal Reiki. Ia digunakan oleh Pengamal REIKI sejak diasas sekitar 90 tahun yang lalu. Ia juga diguna oleh Pengshuhada SUFI, Pengamal TAO dan oleh ramai lagi yang TAHU AKAN PRINSIP ESQ. Hidup pada SAAT INI & HARI INI.. penuh kepasrahan & penyerahan pada YANG MAHA KAYA dan RETREAT & RECHARGE dirinya untuk isu MAZMUMAH & MASMUDAH.

Berikut adalah 5 PRINSIP KEMAKMURAN :

Untuk HARI ini, DEMIMU TUHAN … padamkan KEMARAHANKU

Untuk HARI ini, DEMIMU TUHAN … padamkan KERISAUANKU

Untuk HARI ini, DEMIMU TUHAN … AKU TERUS BERSYUKUR

Untuk HARI ini, DEMIMU TUHAN … AKU TERUS JUJUR

Untuk HARI ini, DEMIMU TUHAN … AKU TERUS BERAMAL BAIK

LAKUKAN AFIRMASI 5 PRINSIP KEMAKMURAN ini 5 X setiap sehari. Sebaiknya sebelum/selepas solat 5 waktu atau waktu-waktu ini:

Ketika bangun pagi (sebelum gosok gigi/ mandi)Ketika mula kerja @ sekitar 9 – 10 pagi (waktu dhuha)Sebelum/ selepas makan t/hariSelepas makan malamSebelum tidur

Untuk mendapat keputusan yang HEBAT, afirmasi perlu dilakukan 5X setiap hari SELAMA 21 hari berturut tanpa tertingal. Lakukan dengan KYUSHU’, IKHLAS dan PASRAH.

Ini adalah kaedah KUASA MINDA, NLP (reframing, anchoring & breaking the pattern), affirmasi dan mind programming. Ia haruslah di HAFAL, FAHAMI & HAYATI. Kelak, minda akan menghantar isyarah neuro ke seluruh sistem BIO-ENEREGI untuk bekerja kearahnya. Setiap getar arus dalam jisim anggota tubuh akan menggetarkan GEMA KEMAKMURAN ini seterusnya membentuk medan ELEKTROMAGNATIK @ AURA yang MENARIK GEMA KEMAKMURAN dari ALAM.

6LANGKAH KECEMERLANGAN

Saya hasilkan 6 langkah mudah penjanaan gerakerja /aplikasi R’ESQ56 ini iaitu:

RILEX – Langkah PERTAMA, dikenali juga sebagai SET-UP (dalam kaedah EFT) atau Kuasa Niat (dalam REIKI, SUFI Healing, Hypnotherapy, meditasi dll). Ia merupakan langkah awal memasuki mood pernafasan terarah & asas meditasi.

RECHECK – Langkah KEDUA – dikenali juga sebagai TUNE-IN (dalam kaedah EFT) atau ‘Scanning’ (dalam kaedah REIKI, SUFI dll). Ia adalah proses membawakan minda TERHUBUNG dengan ISU / MASALAH / GANGGUAN ALIRAN ENERGI. Kaedah visualisasi minda yang mengembara menjangkaui hukum masa, tempat & keadaan – MENCARI TITIK MASALAH / PENYAKIT. Dalam mood meditasi (tafakur) yang kusyuk (focus) sambil tangan MENEKAN DADA pada bahagian SORE POINT (TITIK NGILU).

REDHA – Langkah KETIGA – masih dalam proses TUNE-IN (dalam EFT) sambil HATI & MULUT mengatakan / mengesahkan ISU :

“MESKIPUN SAYA ____________, SAYA REDHA, SAYA IKHLAS & SAYA PASRAH SEPENUHNYA”.

Proses ini merupakan gerakerja PENGESAHAN MINDA terhadap ISU, berserah & tawakal. Ia merupakan sebahagian proses ESQ (kerendahan hati, keikhlasan & penyerahan jiwa mohon penyembuhan) sambil menerapkan aplikasi NLP.

RETREAT – Langkah KEEMPAT – dikenali juga sebagai TAPPING dalam EFT dimana PROSES ‘RETREAT THE ENERGY’ dimulakan (di dalam REIKI ia adalah proses ‘cleansing’ atau ‘psychic surgery’, dalam teknik Qi KUNG ia adalah proses ‘BREAKING THE KARMA ISUES’). Kaedah Tapping adalah proses mengetuk ringan dengan 2 hujung jari (telunjuk & tengah) pada titik-titik tertentu pada tubuh SAMBIL MENERUSKAN mood REDHA (tune-in). Titik-titik ini adalah TITIK KUNCI yang terdiri dari 7 CHAKRA UTAMA TUBUH dan 8 JALUR MERIAN UTAMA pada tangan. Apabila diketuk (tapping) berulang kali akan meneutralasikan gangguan aliran (energy blockage) dalam bentuk emosi & penyakit fizikal yang ditanggung oleh tubuh. Hasilnya ALIRAN TENAGA AKAN KEMBALI NORMAL dan SEIMBANG. Caranya adalah ketuk ringan (tapping) pada 7 titik lokasi CHAKRA (Mulai dari Chakra Mahkota, Ajna, Throat, Heart, Solar Plexus, Sacral dan Base)

DIIKUTI dengan 8 TITIK MERIDIAN pada tangan iaitu di ‘Inside Hand’, ‘Outside Hand’, ‘Thumb’, ‘Index Finger’, ‘Middle Finger’, ‘Ring Finger’, ‘Baby Finger’ dan ‘Karate Chop’. (rujuk gambarajah lokasi titik & namanya) SAMBIL mulut & hati terus ucapkan “Saya Redha, Saya Ikhlas dan Saya Pasrah”.

pastu

RELIEF – Langkah KELIMA – melakukan ketuk ringan (tapping) pada TITIK GAMUT (gamut spot / TITIK JULAT) iaitu dibahagian antara perpanjangan tulang jari manis dan tulang jari kelingking.

SEMASA melakukan tapping pada titik ini, LAKUKAN 6 PROSES GAMUT iaitu:

PEJAM & CELIK MATAGERAK ANAK MATA KE KANAN BAWAH & KE KIRI BAWAHPUTAR ANAK MATA IKUT ARAH JAM & ARAH LAWAN JAMBERGUMAM SAMBIL MEMBUNYIKAN HHMMMM…MEMBUAT KIRAAN (MINDA & MULUT) 1,2,3,4,5,6,7,8,9BERGUMAM SEKALI LAGI.

Langkah ini juga dikenali sebagai “Eye Movement Desensitizaation Repatterning @ EMDR”. Setiap pergerakan akan menghantar isyarat neurotransmitter kepada bahagian-bahagian tertentu di dalam OTAK.

RECHARGE – Langkah KEENAM (akhir) – Melakukan semula tapping pada 7 titik chakra dan 8 titik pada tangan SAMBIL MASUKKAN AFIRMASI ‘RECHARGE’ (PENAWAR) :

“Saya semakin SEMBUH, Saya SIHAT, Saya TENANG, Saya BERJAYA, Saya memilki KEKAYAAN, Saya memiliki KEMAKMURAN dll”.

Selepas tapping di titik akhir (karate chop), AKHIRI SESI R’ESQ56 dengan ucapanALHAMDULILLAH….. 3X.

Untuk lebih berkesan (teknik tambahan apabila sudah mahir) masukkan 7 afirmasi ‘S’ ketika ‘tapping’ pada 7 titik chakra iaitu:

Ketika tapping Chkara Crown – Hebat SPIRITUAL

Ketika tapping Chakra Ajna – Hebat SENSUAL

Ketika tapping Chakra Throat – Terus SEGAR

Ketika tapping Chakra Heart – Terus STABIL

Ketika tapping Chakra Solar Plexus – Semakin SUKSES

Ketika tapping Chakra Sacral – Semakin SENSASI

Ketika tapping Chakra Base – Semakin SEMANGAT

Langkah ini adalah juga kaedah NLP – ‘Reframing’, ‘Achoring’ dan ‘Breaking the Pattern’. Ia merupakan teknik ‘energizing’ atau ‘reprogramming’ melalui kaedah REIKI. Boleh sertakan (tambahan sebelum akhiri sesi) afirmasi 5 prinsip REIKI & melakukan meditasi Chakra. (bagi mereka yang belum belajar reiki, boleh lakukan meditasi / teknik bayangan minda / afirmasi positif.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan