Pageviews

Rabu, 11 November 2020

Ianya hanya TEKNIK Rawatan

25 RABIUL AWWAL 1442H
11 November 2020M

Resq56 adalah ijtihad saya dalam berkongsi beberapa gabungan ILMU ENERGI PSYCHOLOGY agar menjadikannya lebih mudah dan praktikal untuk lebih ramai orang umum mendapatkan benefitnya. Selain itu ia adalah sebuah usaha saya dalam menggabungkan ilmu REIKI & EFT bagi meransang ESQ.

Secara ringkas maksud R’ESQ 56 adalah:

R – Reiki

E – Energy

S – 7 ‘S’ area (7Chakra) : Stamina, Seksual, Sukses, Stabil, Segar, Sensual & Spiritual

Q – Quest

5 – Prinsip KESEJAHTERAAN

6 – Langkah KEGEMILANGAN (6 ‘R’)

Secara istilah : R’ESQ 56 merupakan SEBUAH PERCARIAN TERHADAP KECERDASAN TENAGA dalam 7 Warna / aspek KEHIDUPAN melalui 5 prinsip Kesejahteraan & 6 langkah untuk Kejayaan.

Secara bahasa : kata R’ESQ yang disebut RESCUE menggambarkan MENYELAMAT / DISELAMATKAN. Memberi impak pada gambaran minda kepada isu KESELAMATAN, rasa SELAMAT dan SALAM.

Reiki amat lembut & halus. Lebih menggambarkan bentuk ENERGI alami yang berada bersama-sama kita. Secara teknikal, minda logic zaman ini sering mempertikaikannya jika tidak ‘nampak’ teori disebalik kehalusan tekniknya. Namun REIKI mempunyai KUASA HEBAT untuk meransang kecerdasan IQ, EQ dan SQ jika terus di dalami intipatinya.

Kaedah Emotion Freedom Technique @ EFT bersifat lebih TEKNIKAL dari REIKI dengan kehadiran seni ‘tapping’ nya. Namun rahsia disebalik point-point tersebut kembali ke jaluran energi (meridian) yang turut dibicarakan dalam REIKI (malah REIKI mendalami ke sistem chakra – pusat tenaga tersebut, HARA & kundalini). Secara luaran, kaedah tapping EFT mudah difahami dan lebih ringan untuk menjelaskannya. Secara neuro-sains, gerakan tapping ini meransang aktiviti neurotransmitter pada otak untuk seluruh tubuh.

Maka, gabungannya akan menjadikan REIki EFT for ESQ = R’ESQ !! Reiki hadir dgn 5 prinsip ZEN nya yang akan menjadi penjana ESQ bila dihayati dengan betul dan mendalam.

Kredit : DMHAR / Dr. Hazil Azran Ramli

Tiada ulasan:

Catat Ulasan