Pageviews

Selasa, 10 Oktober 2017

MAHU BEREHAT DI MANA?

19 Muharam 1439H
10 Oktober 2017


عَنْ أَبِي قَتَادَةَ بْنِ رِبْعِيٍّ الأَنْصَارِيِّ، أَنَّهُ كَانَ يُحَدِّثُ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُرَّ عَلَيْهِ بِجِنَازَةٍ، فَقَالَ: «مُسْتَرِيحٌ وَمُسْتَرَاحٌ مِنْهُ» قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَا المُسْتَرِيحُ وَالمُسْتَرَاحُ مِنْهُ؟ قَالَ: «العَبْدُ المُؤْمِنُ يَسْتَرِيحُ مِنْ نَصَبِ الدُّنْيَا وَأَذَاهَا إِلَى رَحْمَةِ اللَّهِ، وَالعَبْدُ الفَاجِرُ يَسْتَرِيحُ مِنْهُ العِبَادُ وَالبِلاَدُ، وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ»
Daripada Abi Qatadah bin Rib’I al Ansori bahawa dia menceritakan bahawa nabi SAW dibawa pergi di hadapan baginda SAW satu jenazah, lalu baginda SAW bersabda ada maya  yang berehat dan ada mayat  yang penat. Para sahabat bertanya wahai Rasulullah, apa maksud mayat  yang berehat  dan mayat yang penat?

Bagainda SAW bersabda hamba mukmin ( apabila mati ) berehat daripada kepenatan dunia dan kesukaran yang dihadapinya ketika mencari rahmah Allah. Manakala hamba yang jahat pula apabila dia mati, orangramai, negeri, pokok dan binatang berehat dari kejahatannya ( dia pula penat di dalam kubur).(HR: Bukhari)

Hadis di atas secara jelas memberitahu bahawa ada mayat yang berehat dan mayat yang penat.

Mereka yang  penat di sini dan berehat di dalam kubur dia bahagia, manakala mereka yang penat di alam kubur , dia sengsara.

Kita bagaimana?

Di antara doa baginda SAW sebagaimana riwayat Muslim:

وَاجْعَلْ الْحَيَاةَ زِيَادَةً لِي فِي كُلِّ خَيْرٍ وَاجْعَلْ الْمَوْتَ رَاحَةً لِي مِنْ كُلِّ شَرٍّ

Jadikanlah kehidupan ini tempat menambah kebaikan dan kematian sebagai kerehatan dari segala kejahatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan