Pageviews

Khamis, 5 Oktober 2017

CELAKA KAN SAHABAT RASULULLAH...maka CELAKA lah dirimu

14 Muharam 1439H
05 Oktober 2017M

قال النووي -رحمه الله- في شرح صحيح مسلم:
واعلم أن سب الصحابة رضي الله عنهم حرام من فواحش المحرمات ، سواء من لابس الفتن منهم وغيره ، لأنهم مجتهدون في تلك الحروب ، متأولون كما أوضحناه في أول فضائل الصحابة من هذا الشرح .

Kata Imam Nawawi ketika mensyarahkan Sohih Muslim : Ketahuilah bahawa perbuatan mencela sahabat merupakan salah satu daripada perkara-perkara yang haram.
سئل الامام أحمد عمَّن شتم أصحاب النبي - صلى الله عليه وسلم -؟ قال: "القتل أَجْبُنُ عنه، ولكن أضربه ضربًا نكالاً".
افتى الامام احمد بضرب من يشتم الصحابة ضربا قويا

وقال : ما لهم ولمعاوية إذا رأيت أحدًا يذكر أصحاب رسول الله - صلى الله عليه وسلم – بسوء، فاتَّهِمْهُ على الإسلام".

Imam Ahmad telah ditanya tentang perihal orang yang mencela para sahabat Nabi saw, beliau menjawab:
Dia tidak berhak untuk dibunuh, tetapi aku memukulnya sebagai pukulan yang memberi pengajaran kepadanya.

Imam Ahmad mengeluarkan fatwa dengan memukul orang yang mencela sahabat Nabi saw dengan pukulan yang kuat, seraya berkata:
Siapa mereka dengan Muawiyah, jika aku nampak orang yang memburuk-burukkan para sahabat Nabi saw, maka tuduhlah dia atas Islam.

قال مالك: "من شتم النبي - صلى الله عليه وسلم - قُتل، ومن شتم أصحابه أُدِّب".
هذا قول الامام مالك والامام احمد
كيف يتجرأ الناس على اصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم...
اللهم قنا شر الفتن ما ظهر منها وما بطن

Kata Imam Malik: Sesiapa yang mencela Nabi saw, hendaklah dia dibunuh, dan sesiapa yang mencela sahabatnya saw, maka berikan pengajaran padanya.

Ini adalah kata-kata Imam Malik dan Imam Ahmad. Bagaimana manusia berani berbuat begitu terhadap sahabat Rasulullah saw?
Ya Allah, jauhkanlah kami daripada keburukan fitnah-fitnah itu, apa yang zahir daripadanya ataupun yang tersembunyi di dalamnya.

قال القاضي أبو يعلى الموصلي: "الذي عليه الفقهاء في سب الصحابة: إن كان مُسْتَحِلاًّ لذلك كفر، وإن لم يكن مستحلاًّ فسق ولم يكفر، سواء كفَّرهم أو طعن في دينهم مع إسلامهم".

Al Qadhi Abu Ya'ala Al Mousili telah berkata:
Antara hukum yang telah ditetapkan oleh ulamak-ulamak feqah dalam masalah mencela sahabat Nabi saw: Jika seseorang itu menghalalkan perbuatan tersebut, maka dia menjadi kafir, dan jika dia melakukannya tetapi dia tidak bermaksud menghalalkan perbuatan tersebut, maka dia menjadi fasiq, dan tidak menjadi kafir, samada dia mengkafirkan kesemua sahabat Nabi, ataupun dia mencemarkan agama mereka dengan Islam mereka.

روى الامام الخلال ان الامام احمد بن حنبل رحمه الله سئل عن رجل انتقص معاوية وعمرو بن العاص أيقال له رافضي؟ فقال: إنه لم يجترئ عليهما إلا وله خبيئة سوء، ما انتقص أحد أحدا من أصحاب رسول الله إلا له داخلة سوء، قال رسول الله: خير الناس قرني.

Diceritakan oleh Al Imam Al Khilal, bahawa Imam Ahmad Bin Hanbal rhm ditanya tentang orang yang memperlekehkan Muawiyah dan Amru bin Al Ash, adakah dia dipanggil puak rafidhah? Lalu Imam Ahmad menjawab: Dia tidak akan berani terhadap mereka berdua melainkan dia mempunyai niat jahat yang tersembunyi, tiada seorang pun yang memperlekehkan walau seorang sahabat Nabi pun melainkan dia mempunyai niat jahat, Sabda Rasulullah saw: Sebaik-baik manusia ialah kurunku.

الامام احمد يبين لنا انه ما من احد انتقص من اصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم الا وفي قلبه ظلمة وسوء نية

Imam Ahmad menerangkan kepada kita bahawa tiada seorang pun yang memperlekehkan sahabat Nabi melainkan di dalam hatinya ada kegelapan dan niat yang jahat.

اللهم احفظ قلوبنا من النفاق والسنتنا من سوء الادب

Ya Allah peliharalah hati kami daripada kemunafikan dan juga lidah kami daripada adab yang buruk.


روى ابن عساكر في « تاريخ دمشق » والآجري في « كتاب الشريعة »
بنحوه من طريق قتادة عن الحسن قال : قلت يا أبا سعيد :
إنا ناساً يشهدون على معاوية وذويهم أنهم في النار .
فقال : لعنهم الله وما يدريهم أنهم في النار .
وجاء عند ابن عساكر بنحوه من طريق آخر ورجاله ثقات بلفظ :
« قيل للحسن : يا أبا سعيد , إن ههنا قوماً يشتمون أو يلعنون معاوية وابن الزبير . فقال : على أولئك الذين يلعنون لعنة الله » .

Diceritakan oleh Ibnu Asakir di dalam kitab (Tarikh Dimasyq), dan juga diceritakan oleh Al Ajiri di dalam kitabnya (Kitab As Syariah) sepertinya, daripada Qatadah, daripada Al Hasan (Al Hasan Al Basri), dia berkata: Aku berkata: Wahai Abu Said, Sesungguhnya ada segolongan manusia yang mengaku terhadap Muawiyah dan kaum kerabatnya bahawa mereka semua masuk neraka. Maka Abu Said berkata: Laknat Allah ke atas mereka, mereka tidak tahu bahawa mereka masuk neraka.

Dan diberitakan oleh Ibnu Asakir dan yang seumpama dengannya melalui riwayat yang lain, dan rijalnya semuanya siqah, dengan lafaz:
Dikatakan kepada Al Hasan: Wahai Abu Said, sesungguhnya disini ada satu kaum yang mencela atau melaknat Muawiyah dan Ibnu Zubir. Maka Al Hasan pun berkata: Laknat Allah ke atas orang yang melaknat mereka.

وروى الخطيب البغدادي في « تاريخه » وابن عساكر في « تاريخ دمشق »
عن الربيع بن نافع الحلبي رحمه الله قال : معاوية ستر لأصحاب محمد صلى الله عليه وسلم ، فإذا كشف الرجل الستر اجترأ على ما وراءه

Dan Al Khatib Al Baghdadi menceritakan di dalam kitab (Tarikh), dan juga Ibnu Asakir dalam (Tarikh Dimasyq), daripada Ar Rabi'e bin Nafi'e Al Halabi rhm, dia berkata: Muawiyah adalah penutup bagi para sahabat Muhammad saw, jika ada seseorang yang membuka penutup itu, maka dia berani untuk melihat apa yang disebaliknya.

المقصود انهم يبدؤون بطعن سيدنا معاوية رضي الله عنه من اجل ان يفتحوا بعد ذلك باب الطعن على باقي الصحابة رضي الله عنهم اجمعين

Maksudnya mereka memulakan dengan memburukkan Sayidina Muawiyah ra untuk membuka pintu untuk memburuk-burukkan sahabat Nabi saw yang lain selepas itu.

وروى ابن عساكر في « تاريخ دمشق » من طريق محمد بن مسلم عن إبراهيم بن ميسرة قال : ما رأيت عمر بن عبدالعزيز ضرب إنساناً قط إلا إنساناً شتم معاوية فإنه ضربه أسواطاً .

Dan diceritakan oleh Ibnu Asakir dalam kitabnya (Tarikh Dimasyq), daripada Muhammad bin Muslim bin Ibrahim bin Maisarah, dia berkata:
Aku tidak pernah melihat Umar bin Abdul Aziz memukul orang walaupun sekali, melainkan orang yang mencela Muawiyah, maka dia memukulnya dengan cemeti.

ما ضرب سيدنا عمر بن  عبدالعزيز احدا الا رجلا واحدا بسبب انه شتم سيدنا معاوية .. فلو عاش سيدنا عمر بن عبدالعزيز في زماننا لكان ضرب كثيرا ممن يسمون انفسهم العلماء

Sayidina Umar bin Abdul Aziz tidak pernah memukul sesiapa melainkan seorang lelaki sahaja, disebabkan dia mencemuh Sayidina Muawiyah. Kalaulah Sayidina Umar bin Abdul Aziz masih hidup dalam zaman kita, pasti beliau akan memukul ramai orang yang menggelarkan diri mereka ulamak.

قال القاضي عياض رحمه الله في كتابه « الشفاء في حقوق المصطفى صلى الله عليه وسلم » قال مالك رحمه الله :
« من شتم النبي صلى الله عليه وسلم قتل ، ومن شتم أصحابه أُدِّب » .

Qadhi Iyadh berkata dalam kitabnya (As Syifa Fi Takrifi Huquq Al Mustofa):
Kata Imam Malik: Sesiapa yang mencela Nabi Saw, maka bunuhlah dia, dan sesiapa yang mencela sahabat, berikanlah dia pengajaran.

وقال أيضاً : « من شتم أحداً من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم :
أبا بكر أو عمر أو عثمان أو علي أو معاوية أو عمرو بن العاص فإن قال : كانوا على ضلال وكفر قتل ، وإن شتمهم بغير هذا من مشاتمة الناس نكل نكالاً شديداً » .

Dan katanya lagi: Sesiapa yang mencemuh seorang daripada sahabat Nabi saw: Abu Bakar, Umar, Osman, Ali, Muawiyah, ataupun Amru bin Al Ash, jika dia kata: mereka semua sesat dan kafir, maka bunuhlah dia. Jika celaannya selain daripada itu, maka berikanlah hukuman yang tegas.

قال الامام الخلال في كتاب « السنة » : أخبرني محمد بن أبي هارون ومحمد بن جعفر أن أبا الحارث حدثهم قال : وجهنا رقعة إلى أبي عبدالله ما تقول رحمك الله فيمن قال : لا أقول : عن معاوية كاتب الوحي ، ولا أقول إنه خال المؤمنين ، فإنه أخذها بالسيف غصباً ؟ قال أبو عبدالله : هذا قول سوء رديء ، يجانبون هؤلاء القوم ولا يجالسون ، ونبين أمرهم للناس . وسنده صحيح .

Kata Imam Al Khilal dalam kitab (As Sunnah):
Aku diberitahu oleh Muhammad Bin Abi Harun, dan Muhammad bin Ja'afar, bahawa Abu Al Harith berbual dengan mereka, katanya: Kami mengirimkan surat kepada Abu Abdullah, kamu tidak mengatakan Semoga Allah merahmati kamu bagi orang yang mengatakan: aku tidak mengatakan tentang Muawiyah penulis wahyu, dan aku tak katakan bahawa dia adalah bapa saudara bagi orang mukmin, jadi dia mengambil gelaran tersebut dengan pedang secara merompak?
Kata Abu Abdillah: Ini adalah kata yang keji lagi buruk, hendaklah mereka menjauhi kaum itu, dan jangan duduk bersama mereka, dan kami akan terangkan tentang mereka kepada manusia.

يعني امثال هولاء لا يجالسون ولا نستمع اليهم ولا يجوز ان نأخذ العلم عنهم

Yakni orang-orang seperti mereka, janganlah kita duduk dengam mereka, jangan dengar apa-apa daripada mereka, dan tidak boleh mengambil ilmu daripadanya.
Sanadnya adalah soheh.

وروى ايضا قال : كنت أو حضرت أو سمعت أبا عبدالله وسأله رجل : يا أبا عبدالله لي خال ذكر أنه ينتقص معاوية وربما أكلت معه فقال أبو عبدالله مبادراً : لا تأكل معه . وسنده صحيح .

Dan diceritakan olehnya juga, dia berkata: Aku berada, atau aku hadir, atau aku mendengar Abu Abdillah, ada seorang lelaki bertanya kepadanya: Wahai Abu Abdullah, aku mempunyai seorang ayah saudara yang menyebut  bahawa dia memperlekehka Muawiyah, dan kadang-kadang aku makan bersamanya. Maka kata Abu Abdullah: Jangan kamu makan bersamanya.
Dan sanadnya soheh.

وفي مسائل ابن هانيء النيسابوري قال سمعت أبا عبدالله يسأل عن الذي يشتم معاوية أيصلي خلفه ؟ قال : لا , لا يصلى خلفه ولا كرامة .

Dan dalam perihal Ibnu Hani An Naisaburi, dia berkata:
Aku mendengar Abu Abdullah ditanya tentang orang yang mencela Muawiyah, adakah boleh solat di belakangnya? Kata Abu Abdullah: Tidak boleh, tidak boleh solat di belakangnya dan tiada kemuliaan baginya.

بَوَّب البخاري - رحمه الله- في صحيحه: باب ذكر معاوية -رضي الله عنه- (كتاب فضائل الصحابة) ، وفيه:

- عن ابن أبي مليكة قال: أوتر معاوية بعد العشاء بركعة وعنده مولى لابن عباس، فأتى ابن عباس، فقال:
(دعه فإنه قد صحب رسول الله - صلى الله عليه وسلم-) البخاري (3553)

Imam Al Bukhari membuat satu bab di dalam Sohehnya: Bab yang menyebut perihal Muawiyah ra (Kitab Fadhailus Sahabah), di dalamnya:
Daripada Ibnu Abi Malikah, dia berkata: Muawiyah melakukan solat witir selepas solat Isyak sebanyak satu rakaat, dan di sebelahnya adalah hamba bagi Ibnu Abbas. Maka Ibnu Abbas pun datang dan berkata:
Biarkan dia, sesungguhnya dia bersahabat dengan Nabi saw. Al Bukhari (3553)

- عن ابن أبي مليكة قيل لابن عباس: هل لك في أمير المؤمنين معاوية فإنه ما أوتر إلا بواحدة. قال:
( أصاب إنه فقيه ) البخاري (3554)

Daripada Ibnu Abi Malikah, dikatakan kepada Ibnu Abbas: Adakah bagi kamu pandangan terhadap perbuatan Amirul Mukminin Muawiyah, kerana dia tidak melakukan solat witir melainkan satu rakaat sahaja. Kata Ibnu Abbas: Dia betul, sesungguhnya dia adalah seorang faqih.
Al Bukhari (3554)
قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم-:( لا تسبوا أصحابي، لا تسبوا أصحابي، فوالذي نفسي بيده لو أن أحدكم أنفق مثل أحد ذهبا ما أدرك مُد أحدهم ولا نصيفه) صحيح مسلم (2540)- باب تحريم سب الصحابة رضي الله عنهم

Sabda rasulullah : jangan kalian cela para sahabatku, jangan kalian cela para sahabatku. Maka sesungguhnya demi diriku yang berada dalam kekuasaan tuhanku, sekiranya salah seorang daripada kamu bersedekah dengan emas sebesar gunung uhud sekali pun, tidak dapat menyamai secupak harta yang mereka sedekahkan dan tidak pula setengahnya. Sohih Muslim (2540) - Bab Larangan Mencela Sahabat R.A.
قوله صلى الله عليه وسلم : ( لا تسبوا أصحابي فوالذي نفسي بيده لو أن أحدكم أنفق مثل أحد ذهبا ما أدرك مد أحدهم ولا نصيفه ) ...ومعناه لو أنفق أحدكم مثل أحد ذهبا ما بلغ ثوابه في ذلك ثواب نفقة أحد أصحابي مُدّا ، ولا نصف مد

Sabda Rasulullah : Jangan kalian mencela para sahabatku, maka sesungguhnya demi diriku yang berada dalam kekuasaan tuhanku, sekiranya salah seorang daripada kamu bersedekah dengan emas sebesar gunung uhud sekalipun,tidak dapat menyamai secupak harta yang mereka sedekahkan dan tidak pula setengahnya. Dan maksudnya ialah sekiranya salah seorang dari kalian menyedekahkan emas sebesar gunung uhud sekalipun, maka tidak akan menyamai pahala kalian dengan pahala secupak harta yang disedekahkan sahabatku, dan tidak pula setengahnya.
 ... وسبب تفضيل نفقتهم:
- أنها كانت في وقت الضرورة وضيق الحال ، بخلاف غيرهم
- ولأن إنفاقهم كان في نصرته -صلى الله عليه- وسلم وحمايته ، وذلك معدوم بعده ، وكذا جهادهم وسائر طاعتهم ، وقد قال الله تعالى : ( لا يستوي منكم من أنفق من قبل الفتح وقاتل أولئك أعظم درجة) الآية
- هذا كله مع ما كان في أنفسهم من الشفقة والتودد والخشوع والتواضع والإيثار والجهاد في الله حق جهاده ، وفضيلة الصحبة - ولو لحظة- لا يوازيها عمل ، ولا تنال درجتها بشيء ، والفضائل لا تؤخذ بقياس ، ذلك فضل الله يؤتيه من يشاء .

Dan sebab dilebihkan sedekah sahabat: Sesungguhnya sedekah mereka itu ketika waktu darurat dan sempit keadaannya, tidak seperti mereka yang terkemudian. Dan sesungguhnya sedekah mereka itu adalah demi menolong Rasulullah dan melindungi baginda, dan hal ini sudah tiada selepas kewafatan baginda. Dan demikian jua jihad mereka dan sekalian amal ketaatan mereka. Allah berfirman : Tidak sama di antara kamu, orang yang menginfakkan hartanya di jalan allah dan berperang sebelum penaklukan (makkah). Mereka lebih tinggi darjatnya  daripada orang-orang yang menginfakkan hartanya dan berperang setelah itu.
 الذين يسبون الصحابة رضي الله عنهم سيغضب عليهم رسول الله صلى الله عليه وسلم وسيكون خصمهم يوم القيامة  لانه صلى الله عليه وسلم يحب اصحابه الذين اختارهم الله له

Dan baginda sangat marah kepada mereka yang mencela sahaba baginda. Dan baginda akan menjadi lawan bagi mereka pada hari akhirat, kerana baginda amat mencintai para sahabat yang Allah telah khususkan mereka buat baginda.
 قال القاضي : وسب أحدهم من المعاصي الكبائر .
ومذهبنا ومذهب الجمهور أنه يعزر ، ولا يقتل .
وقال بعض المالكية : يقتل .

Kata Al-Qadhi : Mencela salah seorang daripada sahabat adalah daripada dosa-dosa besar. Mazhab kita dan mazhab jumhur menetapkan si pencela dihukum dan tidak dibunuh. Dan berpendapat sebahagian ulamak mazhab maliki bahawa si pencela dibunuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan