Pageviews

Sabtu, 22 September 2012

Kasih seorang ISTERI



Isteri solehah~

Seorang isteri menangis2 kerana hendak memandikan jenazah suaminya. Bapak mertua dgn polis forensik tak bagi. Sambil menangis isteri berkata ini janji kami suami isteri. "Jika abang mati dulu sayang (isteri) mandikanlah jenazah abang, Andai sayang (isteri) mati dulu dari abang, abang akan mandikan jenazah sayang.

Dari luar bilik mayat hospital datang seorang ustaz masuk menanyakan apa yang berlakut, kemudian uztaz itu membenarkan jika isteri tersebut ingin memandikan jenazah suaminya. Ustaz itu & bersama beberapa org lagi menemankan si isteri mandikan jenazah suaminya.

Dengan tenang isteri membasuh muka suaminya sambil berdoa, "Inilah wajah suami yang ku sayang tetapi Allah lebih sayangkan abang.. Moga Allah ampunkan dosa abang dan satukan kite di akhirat nanti."
Sambil membasuh tangan jenazah suaminya & berkata, "Tangan inilah yang mencari rezeki yang halal untuk kami, masuk ke mulut kami. moga Allah beri pahala untuk mu suami ku." Sambil membasuh tubuh jenazah suami & berkata, "Tubuh inilah yg memberi pelukan kasih sayang kepadaku dan anak-anak, moga Allah memberikan  pahala berganda untukmu wahai suamiku". Sambil membasuh kaki jenazah suami & berkata, "Dgn kaki ini abang keluar mencari rezeki untuk kami, berjalan dan berdiri sepanjang hari semata2 untuk mencari sesuap nasi, terima kasih abang, semoga Allah memberikan abang kenikmatan hidup di akhirat dan pahala yg berlipat kali ganda".

Selesai memandikan jenazah suaminya, si isteri mengucup sayu suaminya dan berkata, "Terima kasih abang kerana aku bahagia sepanjang menjadi isterimu dan terlalu bahagia dan terima kasih kerana meninggalkan aku bersama permata hatimu yg persis dirimu dan aku sebagai seorang isteri redha & pasrah akan pemergianmu kerana kasih sayang Allah kepadamu."

Betapa sucinya hati seorang isteri pada suaminya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan