Pageviews

Jumaat, 21 September 2012

Iman vs Hati


5 Dzulqaedah 1433.

Jumaat penghulu segala hari. Hadirnya jumaat pada awal bulan Dzulqaedah 1433 memberi nafas baru buat diri kita. Salah satu antara doa yang dimakbulkan oleh Allah adalah pada hari Jumaat.

Moga apa yang kita doakan memberi manfaatnya buat kita & masyarakat.

~BIAR IMAN MENJAWAB SETIAP KATA HATI KITA~

Aku meminta kepada Allah untuk menyingkirkan penderitaanku hadapi.
Iman manjawab;
"Tidak. Itu bukan untuk Allah singkirkan, tetapi agar kau mengalahkannya sendiri wahai insan."

Aku meminta kepada Allah untuk menyempurnakan kecacatanku ini.
Iman menjawab;
"Tidak. Jiwa adalah sempurna, jasad hanyalah sementara cuma."

Aku meminta kepada Allah untuk menghadiahkanku kesabaran.
Iman manjawab;
"Tidak. Kesabaran adalah hasil dari kesulitan; itu tidak dihadiahkan, itu harus dipelajari dari kehidupan."

Aku meminta kepada Allah untuk memberiku kebahagiaan.
Iman manjawab;
"Tidak. Allah akan memberimu berkat. Kebahagiaan adalah tergantung pada apa yang kamu buat."

Aku meminta kepada Allah untuk menjauhkan penderitaan.
Iman manjawab;
"Tidak. Penderitaan menjauhkanmu dari perhatian duniawi dan membawamu agar lebih dekat pada Allah Rabulizati."

 Aku meminta kepada Allah segala hal sehingga aku dapat menikmati hidup.
Iman manjawab;
"Tidak. Allah akan memberimu hidup, sehingga kau dapat menikmati segala hal."

Aku meminta kepada Allah membantuku mengasihi orang lain, seperti Ia mengasihiku.
Iman manjawab;
"Akhirnya kau mengerti wahai diri. HARI INI ADALAH MILIKMU. JANGAN SIA-SIAKAN. Bagi dunia kamu mungkin hanyalah seseorang, Tetapi bagi seseorang kamu adalah dunianya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan