04 Rejab 1434.
Fadhilat Rejab : Mencari Kebenaran
Bulan Rejab : apakah fadilatnya melebihi dari bulan-bulan yg lain?
Bulan
Rejab merupakan salah satu bulan dari 12 bulan-bulan Islam. Bulan Rejab
mengandungi peristiwa-peristiwa bersejarah kepada orang Islam dimana
berlakunya peperangan Tabuk, pembebasan Al-Aqsa dari tangan tentera
Salib dan juga ada orang Islam yang berpendapat bahawa bulan inilah
berlakunya peristiwa Isra' dan mi'raj Nabi Muhammad saw. Tidak kurang
juga ramai yang melihat bulan Rejab ini sebagai satu bulan spiritual
dimana mereka mempertingkatkan ibadat sunat khususnya ibadat puasa.
Tarikan
dan seruan yg ditiup kedalam jiwa umat Islam Nusantara terutamanya
untuk melakukan ibadat kebanyakkannya dipengaruhi oleh penyebaran
beberapa hadis-hadis yg mengandungi Fadilat-Fad! ! ! ilat beribadat
didalam bulan ini. Jelas terlihat dari segi jualan buku-buku kecil yg
mengandungi fadilat-fadilat bulan Islam begitu laris dipasaran menjelang
bulan Rejab. Begitu juga dizaman era Internet ini (ICT), e-mail dan
maling list yg di forwardkan mengandungi 'cut & paste' dari
fadilat-fadilat Rejab yg terkandung didalamnya. Rata-rata tarikan fad'il
(fadilat-fadilat) inilah merupakan faktor penarik kepada kebiasaan
orang awam untuk melakukan ibadat sunat. Injeksi faktor ini dapat kita
lihat dengan jelas penerapannya didalam budaya Melayu-Islam seperti
rangkap-rangkap sya'ir dibawah ini:[1]
Rejab bulan menabur benih
Sya'ban bulan menyiram tanaman
Ramadan bulan menuai
Rejab menyuci badannya
Sya'ban menyucikan hati
Ramadan menyucikan rohnya
Rejab bulan marghfirah
Sya'ban bulan syafaat
Ramadan bulan menggandakan kebajikan
Rejab bulan taubat
Sya'ban bulan muhibbah
Ramadan dili! ! ! mpahi pahala amalan seperti hujan mencurah banyaknya
Rejab digandakan 70 pahala
Sya'ban diganda 700 pahala
Ramadan diganda 1000 pahala More...
Mungkin
timbul beberapa persoalan yg tersimpan didalam lubuk hati kita:
-mengapa bulan Rejab sahaja yg dipilih mempunyai kelebihannya? Pernah
atau tidak kita terfikir yg mungkin berita-berita ini ditokok tambah
(exaggerate) oleh manusia biasa yg bercakap atas nama Nabi saw? Mengapa
didalam bulan ini terdapat solat-solat khas, zikir-zikir khas dan juga
waktu-waktu khas untuk melakukan peribadatan? Disini kita ingin membawa
beberapa penjelasan dari ulama'-ulama' muktabar dan kontemporari
mengenai kesahihan fadilat yg terdapat didalam bulan itu sendiri, dan
apakah sebenarnya fadilat yg terkandung didalam Rejab.
Bulan Rejab merupakan satu bulan dari bulan-bulan Haram
Bulan
Rejab merupakan salah satu dari bulan-bulan 'Haram' didalam Islam.
Dalilnya terdapat didalam Firmah Allah swt didalam Surah Al-Taubah ayat
9:
"Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua
belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Dia
menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati.
Ketetapan yang demikian itu ialah agama yang betul lurus, maka janganlah
kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan
melanggar laranganNya) dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya
sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya dan ketahuilah sesungguhnya
Allah berserta orang-orang yang bertakwa."
Menurut Tafsir Jalalain, yg dimaksudkan dengan "diantaranya empat bulan yg di hormati" ialah:
"Empat bulan Haram - Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab"[2]
Allah
swt telah mengurniakan kepada manusia 4 bulan haram. Bulan-bulan ini
sebagaimana yg disepakati oleh semua ulama' ialah Zulkaedah, Zulhijjah,
Muharam dan Rejab. Umat Islam adalah diharamkan pergi berperang didalam
bulan-bulan ini, kecualilah jika mereka diugut. Didalam bulan ini
terdapatnya ibadat Haji dijalankan (Zulhijjah), dimana pada hari Arafah
disunatkan bagi mereka yg tidak menunaikan haji melakukan ibadat puasa.
Rasulullah saw juga menggalakan umat Islam melakukan puasa sunat pada
hari Asyura' (10 hb Muharam).
Apakah terdapatnya kesahihan fadilat khas berpuasa didalam bulan Rejab?
Disini nyatakan pandangan para ulama' mengenai kesahihan fadilat Rejab.
1. Sheikh Atiyah Al-Saqr.
a. Kebanyakkan fadilat Rejab terkandung didalam Hadis yg sangat Lemah dan Palsu.
Bekas
Ketua Lujnah Fatwa Al-Azhar mengatakan bahawa setiap fadilat sesuatu
perkara itu harus dilihat dari segi nas yg sahih dan beliau melihat
bahawa hadis-hadis yg didatangkan mengenai fadilat didalam bulan Rejab
kebanyakkannya adalah lemah dan palsu, katanya:[3]
"Allah Subhanahu
Wa Ta'ala memberi fadilat kepada beberapa bulan dan tempat, tetapi tidak
thabit untuk masa (zaman) dan untuk tempat melainkan dengan dalil yg
qath'i (nyata) dan tidak thabit sehingga tidak mendusta keatas Nabi
Muhammad saw, dan banyak hadis-hadis timbul mengenai fadilat bulan
Rejab, dimana statusnya antara Dha'if dan Mawdhu', dan tidak thabit dari
pembawanya (naqal)."
Menurut Al-Saqr lagi bahawa:
"Al-Hafiz
Ahmad bin Ali bin Mohammad bin Hajar Asqalaani meletakkan didalam
risalahnya dengan topiknya : Penjelasan yg datang didalam Fadilat Rejab,
pengumpulan jumhur Hadis menyebut mengenai Fadilat-Fadilat Rejab, Puasa
dan Solat didalamnya. Ia dikelaskan sebagai Lemah dan Mawdhu"
b. Fadilat Rejab berada bersama dengan Fadilat bulan-bulan haram yg lain.
Fadilat
Rejab secara umumnya berada didalam Fadilat bulan-bulan Haram
sebagaimana Firman Allah didalam surah Taubah:36 dan terdapat juga Hadis
Sahihin mengenai Hijatul Wada', didalamnya dinyatakan nama bulan bulan
tersebut, iaitu : Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram, dan yg tunggal
ialah Rejab. Dimasa itu orang Islam ditegah melakukan kezaliman, pep! ! !
erangan dan juga dilarang melakukan maksiat kepada Allah swt.
c. Berpuasa hari pertama atau yg lain sama sahaja fadilatnya.
Berkata Al-Saqr lagi bahawa:
"Amalan
Saleh didalam bulan Rejab adalah sebagaimana ganjarannya didalam
bulan-bulan Haram, yg didalamnya terdapat puasa, SAMA sahaja [berpuasa]
hari pertama atau pun hari akhir. Berkata Ibnu Hajar : 'Sesungguhnya
bagi bulan Rejab tidak terdapatnya hadis mengenai fadilat khas berpuasa,
tidak terdapat yg Sahih atau Hasan'. "
Beliau memetik beberapa hadis da'if dan palsu, diantaranya ialah:
i.
"Sesungguhnya
didalam syurga ada sebuah sungai yg dipanggil Rejab, warna airnya
sangat putih dari susu, manisnya lebih manis dari madu, barangsiapa yg
berpuasa sati hari dari bulan Rejab, maka Allah akan memberi ia minum
dari sungai itu" - hadis ini Dha'if.
ii.
"Barangsiapa berpuasa
sehari didalam bulan Rejab seolah-olah dia berpuasa satu bulan, dan
siapa yg berpuasa didalamnya 7 hari maka akan ditutup 7 pintu-pintu
neraka, dan barangsiapa yg berpuasa 8 hari maka 8 pintu-pintu syurga
akan terbuka, dan barangsiapa yg berpuasa 10 hari, maka akan digantikan
dosa dengan kebaikan" - hadis ini Dha;if.
iii. Terdapat sebuah hadis yg panjang mengandungi fadilat berpuasa rejab menurut hari, dan didalamnya terkandung matan :
:"Rejab bulan Allah. Sya'ban bulanku dan Ramadhan bulan umatku" - Hadis ini palsu.
d. Tidak ada solat khas didalam Rejab.
Daripada Hadis yg tidak diterima (ghair maqbulah) mengenai solat :
"Barangsiapa
yg solat Magrib di awal malam dari bulan Rejab, kemudian diikuti oleh
solat 20 rakaat selepasnya, dia membaca pada setiap rakaat Al-Fatihah
dan Qulhu Allahu Ahad sekali dan dia memberi salam kepadanya 10 kali
salam, Allah akan menjaga dirinya, keluarganya, hartanya dan anaknya,
dan akan diselamatkan dari azab kubur, dan perjalanan di sirat bagaikan
boraq, tanpa hisab dan azab." - Itu adalah hadis Mawdhu'
e. Menziarah kubur pada bulan Rejab tiada nasnya:
Mengenai
fadilat menziarah kubur pada bulan Rejab, Sheikh Atiyah Al-Saqr
mengatakan bahawa perbuatan ini tidak ada dalilnya didalam Islam. Beliau
menyarankan agar lebih elok melihat mengenai sejarah-sejarah yg berlaku
dibulan Rejab dan mengambil tauladan daripadanya.
"Ini adalah
manusia yg prihatin, dan wanita dari kumpulan tertentu, mereka
menziarahi kubur pada hari Jumaat pertama didalam bulan Rejab, tidaklah
ada asalnya didalam agama, dan ganjaran yg besar daripada ziarah
tersebut, dan bukanlah hari ini. Adalah lebih aula didalam bulan Rejab
ini kita mengingati kembali sejarah yg berlaku kepadanya seperti
penaklukan Tabuk, mngingati Salahuddin Al-Ayobi menyelamatkan Jerusalem
(Al-Qudus) dari tangan tentera Salib (Rejab 583H, 1187M). Orang Arab dan
Islam menyucikan Masjid Al-Aqsa dari Ketua Pasukan Pakatan. Kita
mengingatkan kembali peristiwa Isra' dan Mi'raj iaitu pengajaran
darinya, dimana orang Islam menganggapnya berlaku didalam bulan Rejab.
Allah yg Maha Mengetahui."
2] Sheikh Dr Yusuf Al-Qardhawi
a. Fadilat Rejab sama dengan fadilat bulan-bulan haram yg lain
Dr.
Yusuf Al-Qardhawi mengatakan bahawa fadilat Rejab adalah sama seperti
yg terdapat didalam 3 bulan-bulan Haram yg lain. Katanya [4]:
"tidaklah
ada kesahihan didalam bulan Rejab, melainkan ia merupakan salah satu
dari bulan-bulan haram, bahawa Allah swt telah menyebut didalam kitabnya
- didalamnya ada 4 bulan haram - Al-Taubah:36. Iaitu Rejab, Zulqaedah,
Zulhijah dan Muharram....Itulah bulan-bulan yg mempunyai fadilat. Tidak
terdapat Hadis Sahih bahawa Rejab khusus mengatakan Rejab lebih afdal,
melainkan Hadis Hasan: Sesungguhnya Nabi saw banyak berpuasa didalam
Sya'ban.."
b. Hadis-Hadis mengenai fadilat Rejab kebanyakkannya lemah dan palsu.
Beliau
juga menyatakan bahawa hadis-hadis mengenai fadilat-fadilat khas Rejab
kebanyakkan merupakan Hadis Palsu atau pun yg sangat Lemah tarafnya:
"Hadis
ini dimaklumkan sebagai sebuah hadis yg mengandungi fadilat Rejab -
"Rejab bulan Allah. Sya'ban bulanku dan Ramadhan bulan umatku".....
Hadis in mungkar dan sangat-sangat Dhaif, bahkan beberapa ulama'
mengatakan hadis ini Palsu! .... yakni penipu..Maka bukanlah kepadanya
nilai saintifik dan bukanlah mempunyai nilai agama. Disitu ada hadis yg
mengatakan terdapat Fadilat Rejab kepada sesiapa yg bersolat begini dan
ia mendapat begini, dan sesiapa yg meminta beristigfar sekali kepadanya
maka ia akan mendapat ganjaran begini.... Ini semua adalah
berlebih-lebihan (exaggeration), dan semuanya adalah pembohongan. Dari
ini satu tanda satu penipuan didalam Hadis yg memasukkan pe! ! ! rkara
yg berlebih-lebihan...."
c. Ganjaran yg dijanjikan tidak sepadan dengan amalannya.
Pada
beliau ganjaran-ganjaran yg dinyatakan didalam Hadis Palsu itu adalah
sesuatu yg berlebih-lebihan. Ini merupakan satu pendustaan yg amat
besar. Menurut beliau ganjaran sesuatu ibadat itu mestilah setimpal
dengan bentuk ibadat itu sendiri. Katanya :
"Berkata ulama' : Janji
untuk mendapatkan ganjaran yg besar diatas perkara yg biasa, atau ugutan
kepada azab yg pedih keatas dosa kecil? Ia menunjukkan bahawa ini
merupakan Hadis yg bohong."
d. Umat Islam perlu mengetahui jenis-jenis hadis yg Palsu
Dr
Yusuf Qardhawi menyatakan bahawa sebagai seorang Islam kita wajib
mengetahui mengenai hadis yg diberikan kepada kita. Tidak ada alasan yg
boleh kita berikan kerana terdapatnya buku-buku yg banyak dipasaran
mengenai taraf sesuatu hadis. Kata beliau :
"Ulama' telah memberi
amaran contohnya keatas Hadis Palsu dan Bohong ini, dan melarang manusia
terhadapnya...sesungguhnya telah datang hadis :"Barangsiapa mereka-reka
Hadis difikirkan, sesungguhnya ia menipu, maka dia adalah
pembohong....."(Riwayat Muslim didalam muqadimahnya yg Sahih), tetapi
mereka tidak mengetahui bahawa ia adalah Hadis Palsu, maka ia wajib
mengetahui, mengetahui hadis itu dari sumbernya .... maka disana ada
Kitab Hadis yg Muktamad, di sana ada kitab khas untuk mengetahui Hadis
Palsu, contoh Al-Maqasid Al-Hasanah, karangan Al-Shakhaawi
dsb.........."
3. Ibnu Hajar Al-Asqalani
Ibnu Hajar
mengatakan adalah menjadi satu kesalahan menetapkan sesuatu hari atau
bulan itu khas untuk melakukan amalan. Kenyataan ini dapat di lihat
didalam fatwa Shiekh Al-Saqr[5] mengenai fadilat Rejab dengan memetik
kata-kata Ibnu Hajar:
"Ibnu Hajar didalam makalahnya ada menyebut
berkenaan dengan terdapat hadis-hadis yg melarang berpuasa Rejab
sepenuhnya, maka beliau berkata : Larangan ini terpulanglah kepada
sesiapa yg berpuasa memuliakan Jahiliyyah, sebagaimana jika dia berpuasa
dengan qasad(niat) yg bukan menjadikan penekanan atau mengkhususkan
mengenai hari-hari yg dia berpuasa, atau pada malan tertentu dia
berqiamullail, maka beliau percaya yg dilakukan itu adalah sunnah, maka
ini adalah pekerjaan yg baik atas apa yg diletakkan dan tidak mengapa
baginya. Maka jika ianya di khaskan atau menjadi suatu ketetapan, maka
ia adalah DITEGAH (Mahzhur), dan makna penegahan itu dialam hadis Nabi
saw bersabda :"Jangan mengkhaskan hari Jumaat untuk berpuasa dan jangan
[mengkhaskan] malamnya berqiamullail". ! ! ! - riwayat Muslim. Jika
mempercayai puasanya atau puasa ini lebih baik dari puasa lainya yg
didalamnya terkandung puasa nazar, Ibnu hajar lebih cederung menegahnya,
dan sebagaimana yg dinaqalkan oleh Abi Bakar Al-Thorthorshi didalam
bukunya "Bid'ah wa hawadith" bahawa bulan Rejab dibenci olehnya kerana 3
jenis:
1. Sesungguhnya jika orang Islam mengkhaskan puasa di setiap hari kemuliaan awam secara tahunan.
2. Menjadikan ia seperti kefarduan ramadhan, atau menjadikan ia sunat sebagai sunat yg kekal.
3. Kerana puasa ini mempunyai fadilat khas dan puasa-puasa yg lainnya
kalau
dengan itu apa yg dijelaskan oleh Rasulullah saw, : berkata Ibnu Dihya :
"Puasa adalah amalan kebajikan"., Tidak terdapat fadilat berpuasa
didalam Rejab maka perkara itu ditegah darinya. Tamat apa yg dinaqalkan
oleh Ibnu Hajar."
4] Dr. Sayid Saabiq
Menurut seorang tokoh Ikhwan Dr Sayid Saabiq didalam membicarakan bab puasa sunat, mengatakan bahawa :
"Puasa
Rejab, bukanlah ada padanya fadilat yg berlebih dari bulan-bulan lain,
melainkan sesungguhnya ia dari bulan-bulan yg haram".
Ini
bermaksud bahawa bulan-bulan haram ini mempunyai fadilat-fadilat yg
sama. Pendapat juga di sokong oleh mazhab Hanbali yg mengatakan
menetapkan bulan Rejab sahaja untuk berpuasa sunat adalah makruh[6].
Hadis-hadis fadilat Rejab yg palsu atau dhaif
Dibawah ini disenaraikan beberapa contoh hadis-hadis palsu berkenaan dengan fadilat Rejab:[7]
a.
Barang siapa yg mengerjakan solat Magrib pada permulaan malam Rejab
kemudian dia mengerjakan 20 rakaat dengan membaca surah Al-Fatihah dan
Qul Hu Allahhu Ahad pada tiap-tiap rakaat satu kali dan dia memberi
salampada solat ini dengan 10 salam, maka tahukah kamu apa ganjaranya?
-Hadis ini Mawdhu' (palsu)
*Diriwayatkan oleh Al-Jauzaqanniy dari Anas, kemudian beliau berkata hadis ini adalah Palsu.
b.
Barang siapa yg melakukan solat pada malam Nisfi Rejab 14 rakaat dengan
membaca Alhamdu 1 kali pada rakaat, Qul Hu Allahhu Ahad 20 kali, Qul
A'uuzu Birabbil Falaq 3 kali, Qul A'uuzu Birabbin Nas 3 kali kemudian
apabila dia selesai bersolat hendaklah ia berselawat keatas ku 10 kali
kemudian dia bertasbih, bertahmid dan bertahlil 30 kali, maka Allah akan
mengutuskan kepadanya 1000 malaikat.
-Hadis ini Mawdhu' (palsu)
*Dalam ! ! ! sanadnya terdapat beberapi Rawi yang majhul.
c. Barang siapa yg berpuasa sehari pada bulan Rejab (ganjarannya) sama dengan puasa sebulan.
-Hadis sangat Dhaif.
*Diriwayatkan oleh Al-Khathiib dari Abi Dzar.
*Dalam sanadnya ada rawi yg bernama: Al-Furaat bin As-Saaib, dia adalah seorang rawi yg Matruk.
*Ibnu
Hajar Al-Asqalaaniy telah menjelaskan bahawa para ahli hadis telah
sepakat, bahawa hadis ini diriwayatkan dari jalan Al-Furaat bin
As-Saaib, sedangkan rawi ini adalah seorang yg Dhaif.
d. Barang
siapa yg berpuasa 3 hari pada bulan Rejab, dituliskan baginya ganjaran
puasa satu bulan dan barang siapa yg berpuasa 7 hari pada bulan Rejab
maka Allah tutupkan daripadanya 7 pintu-pintu api neraka. Dan
barangsiapa yg berpuasa 8 hari pada bulan Rejab maka Allah membuka
baginya 8 buah pintu dari pintu-pintu syurga, dan barang siapa yg berpu!
! ! asa separuh dari bulan Rejab maka dia akan di hisab dengan hisab yg
mudah.
-Hadis ini Mawdhu' (palsu)
*Tidak disahkan hadis ini kerana rawi yg bernama Abaan merupakan rawi yg Matruk.
*Selain dari itu ada rawi yg bernama Amar bin Al-Azhar yg sangat suka memalsukan hadis.
e.
Barang siapa yg berpuasa satu hari pada bulan Rejab dan bangun pada
malam harinya mengerjakan solat malam maka Allah akan membangkitkan dia
pada hari Kiamat dalam keadaan aman, dan dia berjalan di atas sirat
dalam keadaan Tahlil dan Takbir.
-Hadis ini Mawdhu' (palsu)
*Dalam sanadnya ada rawi yg bernama Ismaail, dia adalah seorang rawi yg suka berdusta.
f.
Barang siapa yg menghidupkan satu malam dari bulan Rejab mengerjakan
solat malam dan berpuasa padanya satu hari, maka Allah memberi makan
kepadanya dari buah-buahan Syurga.
-Hadis ini Mawdhu' (palsu)
*Dalam Kitab Al-Laaly dijelaskan bahawa hadis ini diriwayatkan oleh
Hussain bin Ali. Kemudian diterangkan bahawa hadis ini Mawdhu'.
Bagaimana beramal didalam bulan ini?
a.
Shiekh Mahmud Al-Sya'rawi[8] didalam menjawab satu pertanyaan mengenai
apakan bulan dari bulan-bulan 'am yg afdal manusia berpuasa selepas
bulan Ramadan, beliau memetik hadis berikut diriwayatkan oleh Musnad
Ahmad :
"Seorang lelaki telah bertanya Rasulullah saw, katanya :
Bulan mana kamu perintahkanku berpuasa selepas Ramadan? Maka Rasulullah
saw berkata : Jika aku berpuasa selepas Ramadan, maka berpuasalah
dibulan Haram, maka sesungguhnya didalamnya dari Taubat Allah swt keatas
satu kaum, dan terdapat taubat didalamnya untuk satu kaum yg lain"
Jelas
disini menunjukkan bulan-bulan haram ini disunatkan berpuasa dan juga
terdapatnya keampunan Allah swt didalam bulan-bulan ini.
b.
Bekas Mufti besar Arab Saudi, Shiekh Abdul Aziz Bin Baaz apabila ditanya
berpuasa pada bulan-bulan haram, Beliau menjawab [9]:
"Bulan Muharam
dari segi syara' dibolehkan berpuasa dengannya dan begitu juga Sya'ban,
disana terdapatnya 10 Zulhijjah, bukanlah ada dalil disan keatasnya,
akan tetapi berpuasa dengannya TANPA ber'itiqad yg khusus (khas) atau
pribadi, maka tidaklah menjadi masalah."
Bagi bulan Allah
Al-Haram tersebut, Rasulullah saw pernah bersabda : ((Seafdal-adfal
berpuasa selepas ramadan ialah dibulan Allah Al-Haram)). Maka adalah
baik bagi berpuasa, atau berpuasalah pada 9, 10 dan 11, itulah yg baik,
begitu juga dengan Sya'ban dimana Nabi saw berpuasa dengannya"
c.
Seorang Ulama' Islam dari negara Syria yg terkenal pada masa kini, Dr
Wahbah Zuhaily mengatakan bahawa, kebanyakkan iman empat mazhab
(Syafiie, Hanbali, Maliki dan Hanafi) bersetuju mengenai ! ! !
terdapatnya amalan berpuasa sunat didalam bulan-bulan haram ini, cuma ia
berbeza pendapat mengenai cara implementasinya. kata Dr Wahbah
Zuhaily[10] :
"Keutamaan berpuasa pada bulan-bulan ini terdapat
disisi Mazhab Maliki dan Syafiie, dan mazhab Hanbali berpuas hati dengan
keputusan sendirinya memberi keutamaan berpuasa dibulan Haram, pada
mereka itulah puasa yg afdal selepas Ramadan, telah bersabda Rasulullah
saw : ((Seafdal solat ialah pertengahan malam, dan seafdal puasa selepas
bulan Ramadan ialah di bulan Allah Al-Haram)). Seadal puada dibulan
haram ialah Hari Al-Asyura', sebagaimana diantaranya. Dan berkata mazhab
Hanafiah : Sunat berpuasa didalam bulan-bulan Haram, iaitu berpuasa 3
hari dari semuanya iaitu :- Hari Khamis, Jumaat dan Sabtu."
d.
Shiekh Abdul Rahman Al-Jaziry didalam buku Kitab Fikh Empat Mazhab[11]
juga memetik persetujuan 4 mazhab ini mengenai puasa dibulan-bulan
haram,! ! ! kata nya:
"Mengenai sunat berpuasa dibulan Rejab dan
Sya'ban, Imam-imam ini telah bersetuju dengannya, cuma terdapat khilaf
dengan hanbali.........
Hanbali : Menetapkan puasa Rejab (secara
tunggal) adalah makruh, melainkan jika ia berbuka (tidak berpuasa)
secara selang-seli, maka tidaklah Makruh."
e. Panelist fatwa
IslamOnline, Shiekh Dr Yusuf Al-Qaradhawi, ketika diminta memberi fatwa
mengenai apakah berpuasa didalam bulan Rejab itu sunat atau bid'ah,
beliau telah menjawab [12]:
"Berpuasa didalam bulan adalah maqbul dan
mustahab, keatas semua perkara. Tetapi bukanlah datang dari Rasulullah
saw bahawa beliau berpuasa satu bulan penuh, melainkan bulan Ramadhan.
Beliau banyak berpuasa didalam bulan Sya'ban, tetapi tidak berpuasa
sepenuhnya, dan itulah sunnah nabawiyyah ... Beliau berpuasa dan berbuka
disetiap bulan, seperti riwayat mengatakan : ((Beliau berpuasa sehingga
kami mengatakan beliau tidak berbuka, Beliau berbuka sehingga kami
mengatakan beliau tidak berpuasa)) (Riwayat Bukhari, Muslim dan Abu
Daud). Maka beberapa golongan manusia berpuasa seluruh bulan Rejab,
sebagaimana yg kita lihat sebelum ini, Aku telah lihat beberapa orang
berpuasa bulan Rejab, Sya'ban, Ramadhan dan 6 hari didalam bulan Syawal,
dan menamakannya "Al-Ayam Al-Baidh", selepas berbuka, mereka a! ! ! kan
menjadi perayaan pada hari yg ke 8 dari Syawal....Hasil dari puasa ini
ialah 3 bulan dan 6 hari saling berhubungan, mereka hanya akan berbuka
apabila tiba Hari A'id. INI TIDAK DATANG DARI NABI SAW, atau pun dari
para sahabat atau pun dari Al-Salaf Al-Saleh.. maka mereka berpuasa
sehari dan berbuka sehari. Tidak ada berterusan didalam puasa. Semua
kebaikan adalah menurut Salaf dan keburukan adalah dari rekaan para
Khalaf. Barangsiapa yg ingin ber'iitiba' dan inginkan ganjaran, maka ia
harus mengikur Nabi saw dimana tidak berpuasa sepenuhnya didalam Rejab,
dan tidak berpuasa sepenuhnya didalam Sya'ban. Dan ini adalah yg lebih
utama. Wa Billahi Tawfiq."
Beliau tegas mengatakan bahawasanya
disunatkan berpuasa pada bulan-bulan haram, tetapi tidak lah sepenuh
bulan Rejab dan Sya'ban, kera! ! ! na ini tidak dilakukan oleh
Rasulullah saw, atau sahabat-sahabatnya ataupun para ulama' Salaf.
Puasa-Puasa sunat yg lain
Syeikh
Muhammad Mutawali Al-Sya'rawi didalam fatwanya[13] menjawab persoalan
mengenai puasa-puasa sunat, beliau telah menyenaraikan 8 jenis puasa yg
beliau sifat sebagai :"Puasa yg orang Islam lakukan bagi mendekatkan
diri kepada Allah"
Puasa-puasa sunat (suka rela! ! ! ):
"1. Hari Arafah (9 Zulhijjah kepada mereka yg tidak menunaikan Haji.
2. Hari Asyura', disitu ada hari 9 atau mana-mana hari 9 atau 10 Muharam.
3. 6 hari didalam bulan Syawal.
4. Hari-hari Putih didalam bulan-bulan Arab (islam) iaitu :- hari13,14 dan 15.
5. Berpuasa pada hari Isnin dan Khamis didalam setiap minggu.
6. Berpuasa didalam bulan-bulan haram iaitu :- Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab.
7. Berpuasa mana-mana dari 9 hari dari bulan Zulhijjah, dari 1 hingga 9 Zulhijjah.
8. Berpuasa penuh didalam Sya'ban atau dengan banyaknya. "
Para
Fuqaha' berpendapat jika seseorang itu ingin melakukan puasa sunat,
tetapi dia mas! ! ! ih mempunyai baki puasa wajib, hendaklah ia
mengqada'kannya. Bahkan jika ia mempunyai kifarat dan nazar, maka
hendaklah dia melakukannya puasa itu dahulu.[14]
Kesimpulan :
1.
Hadis-Hadis Bulan-Bulan Rejab kebanyakkannya adalah Mawdhu' (Palsu).
Pendustaan terhadap Rasulullah saw. (Al-Saqr, Al Qardhawi)
2. Kita dilarang memilih-milih hari atau malam yg tertentu sahaja untuk melakukan ibadat khusus.(Hadis Nabi saw)
3.
Tidak ada fadilat KHAS yg ditujukan pada bulan Rejab, yg ada cuma
fadilat umum kepada ke empat-empat bulan haram.(Al-Saqr, Al-Qardhawi)
4. Tidak ada solat dan zikir khas untuk bulan Rejab (Al-Saqr, Al-Qaradhawi).
5. Bulan Rejab seperti bulan-bulan Haram yg lain disunatkan melakukan Puasa sunat dan banyakkan bertaubat. ( Imam Al-Sya'rawi)
6. Keadah berpuasa di dalam bulan-bulan haram ialah:
- hari yg ke 9,10,11 di dalam bulan Muhaaram (Syeikh Abdul Aziz bin Bazz)
- berpuasa hari Khamis, Jumaat, Sabtu (HHanafiah - Al-Zuhaily)
- Berpuasa pada bulan Rejab tidak sepenuhnya dan Sya'ban tidak sepenuh bulan (Al-Qardhawi)
- berpuasa pada hari Assyura' (10 Muharaam) dan Hari Arafah (9 Zulhijjah).
7. Rejab tidak mempunyai kelebihan dari bulan-bulan yg lain, kecuali kelebihan sebagai bulan-bulan Haram.(Syed Sabiq)
8.
Tidak boleh HANYA berpuasa dibulan Rejab sahaja, dimana 3 bulan-bulan
yg Haram yg lain tidak langsung diberi keutamaan melakukan puasa
(MazhabHanbali- Al-Jaziry)
9. Tidak ada dalil yg mengatakan bahawa menziarah kubur didalam bulan Rejab mempunyai kelebihannya.
10.
AWASIlah dari terlibat menyebarkan HADIS-HADIS PALSU, kerana ditakuti
kita adalah sebahagian dari mereka yg MENDUSTAKAN Rasulullah saw.
(Na'uzubillahhu min zalik).
Dalam mempertingkat amalan-amalan
kita kepada Allah swt, sering kali kita disajikan dengan pelbagai-bagai
amalan yg kelihatan banyak fadilatnya. Malah ada juga kedapatan beberapa
fadilat-fadilat yg sangat rapuh dalilnya, bahkan ia menjadi pegangan
sebahagian umat Islam pada hari ini. Bagi persoalan-persoalan seperti
fadilat Rejab atau bulan-bulan yg lain, kita mesti kembali kepada 'role
model' atau contoh kita, iaitu Rasulullah saw sebagaimana firman Allah
swt didalam surah Al-Ahzab ayat 21:
"Demi sesungguhnya, adalah bagi
kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang
yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari
akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak
(dalam masa susah dan senang)" [Al-Ahzab - 21].
Akhir kata, Selamat menyambut kedatangan bulan-bulan Haram sebagaimana yg telah diajarkan oleh Rasulullah saw.
Rujukan :
1] Budiman Radzi. Fazilat bulan Rejab, Sya'ban dan Ramadzan. Alor Setar : Muzakkir Enterprise, 1990.
2] Tafsir Jalalain. Harf.com. URL : http://quran.al! ! ! -islam.com/arb/Default.asp
3] Sheikh Atiyah Al-Saqr. Fatwa IslamOnline - Fadilat Rejab. URL : http://www.islamonline.net/completesearch/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=10249
4] Shiekh Dr. Yusuf Al-Qardhawi. Fatwa IslamOnline - kesahihan fadilat Rejab. URL : http://www.islamonline.net/completesearch/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=1308
5] Sheikh Atiyah Al-Saqr. Fatwa IslamOnline - Fadilat Rejab. URL : http://www.islamonline.net/completesearch/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=10249
6] Sayyid Sabiq. Fikh Al-Sunnah. Beirut : Al-Fath Lil'alam Al-Arabi, 1995 (cetakan khas dari manar Al-Dauliyah). ms 596.:
7] Prof. Madya Dr. Farid Ahmad Mohd Isa Jalil. Himpunan hadis-hadis lemah & palsu. Kuala Lumpur : Syarikat Nurulhas.
8]. Shiekh Mohammad Mutawali Al-Sya'rawi. Al-Fatawa. Dar Al-Fath Lil-A'lam Al-Arabi, 2000. ms. 371.
9] Syiekh Abdul Aziz bin Baaz. Majmu' Fatawa. Riyad : Dar Al-Watan, 1996 ms. 269.
10] Dr Wahbah Zuhaily. Fikh Al-Islami Wa adillatuhu. Damsyik : Dar Al-Fikr, 1989. ! ! ! ms 591.
11] Abdul Rahman Al-Jaziry. Kitaabu Al-Fikhu a'la al-Mazaahibi Al-Arba'ah. Dar Al-Manar, 1999. ms 447-448
12] Shiekh Dr Yusuf Al-Qardhawi. Fatwa IslamOnline - Puasa Rejab. URL : http://www.islamonline.net/completesearch/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=1310
13] Sheikh Mohammad Mutawali Al-Sya'rawi. Al-Fatawa. Dar Al-Fath Lil-A'lam Al-Arabi, 2000. ms 415
14] Dr Wahbah Zuhaily. Fikh Al-Islami Wa adillatuhu.Damsyik : Dar Al-Fikr, 1989. ms 595.
WALLAHU A'LAM BISSOWAB
DISUSUN SEMULA OLEH :
USTAZ HAJI MOHD KHALID BIN HAJI ISA AN NADWI
PEGAWAI AGAMA/KAUNSELOR
KUB MALAYSIA BERHAD
SUMBER: http://yapis.blogspot.com/2007/07/fadhilat-rejab-antara-realiti-dan.html
Tiada ulasan:
Catat Ulasan