Pageviews

Isnin, 17 Februari 2014

MATI...

17 Rabiul Akhir 1435.

Ajal maut itu PASTI. Setiap orang akan merasainya samada dia muslim atau kafir, beriman atau tidak beriman. Maut itu pasti akan menjemput kita. Cuma kita tidak diberitakan bila tika dan saatnya tiba akan ajalnya.

Cuma tanda-tandanya sahaja yang dibentangkan kepada kita agar kita sentiasa bersedia untuk ke alam kematian. Banyak tanda-tanda yang telah dibentangkan kepada kita, samada kita ambil mudah ataupun buat tak tahu sahaja.

Antara tandanya lagi ialah, cuba kita lihat purata kematian bagi ahli keluarga kita. Rata-ratanya mati dalam lingkungan berapa tahun. Kemudian lihat pula diri kita, adakah sudah hampir atau masih jauh lagi. Tapi tidak mustahil jika ianya jauh, mati itu tidak kira masa, tempat & tikanya. Jika tiba ajalnya, tidak akan dilambatkan sesaat mahupun dicepatkan.

Sentiasalah kita menambah amalan bekalan kita buat bekal kesana. Kelak bila kita dijemput pulang, bimbang-bimbang bekalan kita tidak mencukupi untuk kehidupan yang abadi di akhirat kelak. Sentiasalah mengingati mati, kerana dengan mengingati mati akan menghilangkan rasa kelazatan kita pada dunia.

Moga hati kita tidak berbolak balik dan dijaga oleh Allah agar sentiasa beriman kepada NYA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan