Pageviews

Isnin, 24 Februari 2014

Niatnya...


24 Rabiul Akhir 1435.

-> Suami yang mencuci baju sendiri bukan kerana ingin menyenangkan isterinya dan bukan kerana takut tangan isterinya menjadi kasar, tetapi kerana RASULULLAH SAW melakukannya.

-> Suami tidak bersuara keras pada isterinya bukan kerana takut dengan isterinya akan marah dan pergi dari rumah, tetapi kerana RASULULLAH SAW melakukannya.

-> Suami sabar dan diam ketika isterinya menuntut hal-hal di luar batas kemampuannya bukan kerana takut ditinggalkan isterinya, tetapi kerana RASULULLAH SAW melakukannya.

-> Suami tersenyum melihat isterinya cemburu kepada perempuan lain bukan kerana takut kepada isterinya, tetapi kerana RASULULLAH SAW melakukannya.

-> Suami memakan makanan yang dimasak oleh isterinya masin atau pun tawar bukan kerana menjadi romantis di depan isterinya, tetapi kerana RASULULLAH SAW menghargai masakan isterinya.

-> Suami yang mengumpulkan dana untuk disimpan isterinya bukannya kerana bodoh dalam mengatur kewangan, tetapi kerana RASULULLAH SAW melakukannya.

-> Suami merawat anak-anak kecil ketika mereka sakit bukan kerana mereka ingin menjadi perawat peribadi, tetapi kerana RASULULLAH SAW melakukannya.

Jadi intipatinya..

Berhentilah melakukan sesuatu kerana merasakan yang isteri kita adalah nafas kita, jantung hati kita, kehidupan kita, itu sesuatu hal yang aneh yang cuba dikaitkan dengan sesuatu yang romantis. Lelaki yang romantis bukan yang selalu menurut semua kemahuan isterinya.

LAKUKANLAH!!! Jika RASULULLAH SAW melakukannya. Tuntunannya kerana RASULULLAH SAW.

Maka hal itu akan menjadi ibadah. Namun bila tujuannya hanya kerana isteri kita, ianya hanya mendapatkan redha isteri bukannya REDHA dari Allah SWT.

Maka berhatilah-hatilah, kerana ibadah itu yang dinilainya adalah NIATNYA…!!
"Innamal 'amalu binniat"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan