Pageviews

Jumaat, 6 September 2013

Amalan orang dolu-dolu

[Amalan Bagi Menajamkan Penglihatan Mata] In shaa Allah.


Jika kita perasan, orang-orang tua dulu jika dengar azan jer, ada sesuatu yang dibuat olehnya. Amalan ini telah jarang-jarang sangat kita temui.

Di sini saya ingin berkongsi satu ilmu dari tok guru saya dulu iaitu ilmu untuk menajamkan penglihatan mata dan mengurangkan rabun mata. Semua orang boleh mengamalkannya terutama bagi yang rabun, saya tengok kawan-kawan saya ramai jugak yang rabun dan tepaksa menambah power 'spec mata'.. Jadi, tiba-tiba saya teringat ilmu yg ustaz saya  ajar ni..

Jadi kawan-kawan, masa anda semua menjawab azan, apabila terdengar laungan أشهد أن محمد رسول الله, maka hendaklah menjawabnya dan kemudiannya membaca ayat ini:

فَكَشَفۡنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلۡيَوۡمَ حَدِيدٌ۬

(sila rujuk surah qaf (ق) ayat yg ke 22)

Kemudian hembus dekat belakang ibu jari, lepas tu, gosok belakang ibu jari tu kat kedua2 mata.. (jari kanan= mata kanan, jari kiri=mata kiri)

In shaa Allah, amalkan selalu (istiqomah), anda akan dapat lihat perubahannya, yang penting kita sentiasa bersangka baik dengan Allah.

In shaa Allah, ini adalah salah satu ikhtiar untuk kesihatan mata kita.


Selamat beramal.

(Kredit: Koleksi Ceramah Ustaz Don Daniyal Don Biyajid (Original)'s photo.)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan