Pageviews

Isnin, 14 Januari 2013

HKR - Hijrah Kembara Rasul..

03 Rabiul Awal 1434..

Setelah 504,267 hari Rasulullah telah meninggalkan kita. Selawat & salam ke atas Rasul Junjungan yg Mulia (Sallallahu 'alaihi wassalam).. Kini bulan Rasul kembali lagi. Kisah di bulan Rabiul Awal. Banyak kisah yang boleh dinukilkan. Kisah kewafatan Rasulullah SAW pada awal Rabiul Awal. Kisah bermulanya penghijrahan Rasul di hujung 27 Safar. Kisah kelahiran Rasulullah pada 9 Rabiul Awal (yg mahsyurnya) tetapi kebanyakkannya pada 12 Rabiul Awal.

(credit dari Mir Hazil Azran)

Safar telah berlalu.. Kisah pengujung bulan Safar membawa kita ke tahun 1 Hijrah dulu - saat RASUL sedang di dalam KEMBARA baginda berada di gua... kali ini BUKAN saat TERIMA WAHYU.. kali ini ia XPDC HIJRAH!! penuh GETARAN.. penuh AURA!! penuh SUSPEN..

Tiada seorang yang mengetahui tempat persembunyian mereka dalam gua itu selain Abdullah b. Abu Bakr, dan kedua orang puteri Abu Bakr - Aisyah dan Asma, serta pembantu mereka 'Amir b. Fuhaira.

3 HARI MEREKA DI SITU... terpisah dengan DUNIA LUAR...

sedang, di luar Quraisy berusaha sungguh-sungguh MENJEJAK & MEMBURU. Berbagai strategi diatur.. GANJARAN dicanang untuk siapa yang berhasil.

QURAISY TERDESAK... mereka TERTEKAN..!!!

Betapa tidak, mereka melihat bahaya andai MUHAMMAD terlepas keluar. Islam akan BERKEMBANG! Muhammad akan BANGKIT.. ramai yang akan memberi SOKONGAN kepada rasul akhir itu. Apatah lagi penduduk YATHRIB!!

Selama berada dalam gua, Muhammad TIDAK HENTI menyebut nama Allah. Abu Bakr pula terus mengawal... DEBAR akan lokasi mereka dikesan.

TIBA-TIBA....

Ada sosok yang menghampiri PINTU GUA... Abu Bakr CEMAS... Dia menahan NAFASNYA.. tahan GERAKNYA.. dan hanya menyerahkan nasibnya kepada ALLAH. Di pintu GUA, salah seorangnya bersuara:
"Kenapa kau tidak menjenguk ke dalam gua?"

"Ada sarang labah-labah di tempat itu - sejak dulu sudah begitu, JUGA ada dua ekor merpati dara bersarang di lubang gua itu. MUSTAHIL ada ORANG masuk ke dalam GUA INI."

Muhammad TERUS berdoa - begitu juga Abu Bakr, dia merapatkan diri kepada Rasul, Muhammad berbisik di telinganya:

"Jangan bersedih hati. Tuhan bersama kita."

ALLAH BERSAMA MEREKA...

Allah bersama dalam KISAH HIJRAH ini!!

"Dan ingatlah (wahai Muhammad), ketika orang-orang kafir musyrik (Makkah) menjalankan tipu daya terhadapmu untuk menahanmu, atau membunuhmu, atau mengusirmu. Mereka menjalankan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya (mereka), kerana Allah sebaik-baik yang menggagalkan tipu daya. " - surah Al Anfaal ayat 30.

3 HARI SUDAH BERLALU...

Keadaan kian TENANG... angin KECOH kehilangan RASUL kendur atas MAHU ALLAH. Miskipun begitu.. Quraisy masih berada di setiap CERUK - memburu RASUL!!

3 HARI SESUDAH BERSEMBUNYI DI GUA TSUR.. kini masanya untuk BERANGKAT..

XPDC KEMBARA HIJRAH ke MADINAH bakal diteruskan.. Persiapan disusun rapi. Transpotasi di urus.. bekalan dibawa.. DOA DI BACA!! Kembara NABI ke arah utara @ Madinah bermula...

29 SAFAR .. menjelang 1 RABIUL AWAL 1 HIJRAH, langkah HIJRAH diatur indah..

Hari ini.. saat RABIUL AWAL mengatur jejaknya pada ALAM.. sirah itu mahu digengam kembali buat bekal diri yang sering alpa.


SAFAR penutup kisahnya... RABIULAWAL MEMULAKAN CERITA!!

"KEMBARA HIJRAH RASUL" - September 622M kembara Rasul berlangsung selama 14HARI sebelum tiba ke KOTA MADINAH.

3 HARI PERTAMA - Baginda BERSEMBUNYI di Gua Thur.

Kekasih ALLAH menjalani KISAH PENUH CABARAN demi melaksanakan PERINTAH HIJRAH.
Kembara itu bermula JUMAAT. Setelah 3 MALAM di Gua Thur, pada ISNIN awal RABIUL AWAL tahun 1H itu

(TAQWIM@KALENDAR HIJRAH BERMULA SEMPENA PERISTIWA INI) baginda KELUAR dan meneruskan (memulakan perjalanan ke arah kota Madinah). ia bukan JALAN BIASA..

Arah pertama ialah ke arah selatan negeri Yaman, kemudian baru mengalih arah menuju persisiran pantai, hingga sampai ke jalan yang tidak pernah dilalui orang. Kemudian mengalih arah ke utara menghampiri pantai laut merah melalui jalan yang tidak diguna orang kecuali sekali sekala.

SAAT ITU... ADA PANGLIMA HEBAT SEDANG MEMBURU RASULULLAH.. Panglima yang CEKAP MENGENDALIKAN KUDA.. mampu meluncurkan PANAH sambil menunggang laju. Belai adalah SURAQAH bin MALIK.

Cerita Suraqah,

"Ketika ku sedang duduk di dalam satu majlis qabilahku, Banu Mudlij, tiba-tiba seorang lelaki telah datang ke majlis berkenaan. Beliau berdiri, sedang kami semua duduk, lalu berucap, “Wahai Suraqah, baru sebentar daku telah melihat lembaga hitam dipersisiran pantai, aku mendapati Muhammad dan sahabat-sahabatnya".

Kata Suraqah di dalam hatinya.. "Aku tahulah itu memang Muhammad"

namun, dia berkata kepada lelaki itu:

"Itu bukan Muhammad dan pengikut-pengikutnya, tapi yang kau lihat itu si Fulan dan si Fulan, mereka itu berjalan dalam pengawasan kami".

Helahnya mudah... biar yang lain tidak keluar memburu Rasul. Seluruh Mekah sedang kecoh sejak 3 hari lalu.. mencari MUHAMMAD & ABU BAKAR yang 'HILANG' dari rumah mereka. Semua orang percaya akan katanya.. lalu, ini membuka LALUAN untuknya menangkap Muhammad dan mendapatkan TAWARAN 100 EKOR UNTA!!

Suraqah duduk seketika dalam majlis itu, kemudian dia pulang ke rumah dan mengarahkan khadamnya menyiapkan kuda dan kelengkapan (senjata). Dia keluar dari belakang rumah, memacu DERAS ke arah yang disebut lelaki tadi. Pasti Muhammad masih di situ...

Dari jauh, dia pasti itu BURUANNYA... dia menambahkan pecutan KUASA KUDA mengejar buruannya itu. SAAT ITU, Abu Bakr yang sedari mula kembara hijrah itu lagaknya seorang PENGAWAL PERIBADI; sedar akan kehadiran ORANG BERKUDA yang mengejar mereka dari belng. Semakin lama SEMAKIN DEKAT.. CEMAS.. Abu Bakr mula cemas!

Dikhabarkan kepada Muhammad yang asyik mengaji di atas unta yang bergerak itu. PUN, MUHAMMAD TIDAK LANGSUNG MENOLEH.. Baginda terus KHUSYUK.
SURAQAH sudah kian dekat pada JARAK MEMANAH.. Abu Bakr bertambah cemas!! Dikhabarkan pada Muhammad yang langsung tidak menoleh ke belakang..

"Wahai Muhammad.. dia sudah dekat!! Panahnya boleh sampai kepada kita!!"

..........................

Muhammad menadah tangan berdoa:

"Ya Allah, selamatkan kami daripadanya dengan cara yang KAU mahu"

Muhammad terus mengaji al-Quran. Semakin khusyuk..

...........................

SURAQAH pasti, PANAHNYA akan mengena.. Dia semakin hampir... tiba-tiba...kaki depan kudanya terbenam ke dalam pasir.. Suraqah terjatuh!! itu REKOD PERTAMANYA JATUH KUDA!!! Seorang PAKAR yang hari itu JATUH dari KUDA!!

Suraqah pantas bangun semula, memacu semula KUDA HEBATnya itu.. kian menghampiri kembali sasarannya.. Muhammad. Panah diacu.. kali ini dia lebih hati-hati dan FOKUS.

Tatkala semakin dekat, kai kudanya TERBENAM lagi. Suraqah JATUH LAGI! PELIK!! Suraqah berasa amat PELIK!!! Pun, dia tetap DEGIL.. tiada apa yang boleh menghalang MAHUNYA itu. Bangun semula dari kegagalan.. terus memacu laju dengan lebih HATI-HATI & FOKUS..

Tapi dia jatuh lagi...JATUH KALI KE 3!!

Peliknya kini bertukar TAKUT!! Dia tahu itu "KUASA PERISAI" dari ALLAH kepada RasulNya. Itu PERISAI 'HALUS' yang melindungi Muhammad.. Ketakutan.. Suraqah menjerit memohon KEAMANAN..

Mendengar jeritan rayuan itu; Rasul berpaling menoleh:

"Siapa kamu?"

Dia perkenalkan dirinya, memohon keamanan Rasul..meminta SURAT JAMINAN dari rasul serta berjanji akan RAHSIAKAN koordinat Rasul kala itu dari Quraisy.

Rasul bersetuju.. Suraqah berlalu pergi.. Di tangannya ada surat janji.. Di dadanya ada 'pengalaman' peribadi.. menyaksikan sebuah kerasulan, Muhammad yang dilindungi.. Mengikut riwayat Abu Bakr yang berkata, "Kami keluar berhijrah dalam keadaan kaum kafirin mencari-cari kami, namun tak seseorang pun yang dapat memburu kami kecuali Suraqah bin Malik bin Ja’syam sahaja yang menunggang kudanya, ku menyeru kepada Rasulullah, yang ku mencurigai pemburuan itu kalau-kalau ianya sempat menangkap kami. Jawab Baginda dalam ayat yang bermaksud:

Jangan berduka sesungguhnya Allah bersama kita - Surah al-Taubah: 40

Suraqah pun berpatah balik, di Mekah dia memberitahu bahawa dia baru pulang dari arah sekian-sekian dan tiada jejaki Rasul di sana.

INI KISAH KEMBARA HIJRAH RASUL...           

kerananya.. ISLAM berdiri GAH!!

 (sekadar hiasan)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan