Pageviews

Khamis, 9 Januari 2014

TAWADDU'

Al-Hafiz Ibnu al-Jauzi dalam Manaqib Ashabul Hadis mengatakan : "Sebaik-baiknya bagi penuntut ilmu supaya benar-benar tawadhu' dan merendahkan diri kepada orang 'alim. 
Kata beliau : Antara sifat tawadhu' ialah mencium tangan mereka. Sufyan bin 'Uyainah dan Fudhail bin 'Iyadh salah seorang daripada mereka mencium tangan Husain bin Ali al-Ju'fi dan seorang lagi mencium kakinya [berkenaan mencium kaki ini ada hadithnya]. 
Demikian disebut dalam Syarah Manzumatul Adab karangan as-Safarini, jilid 1, hlm 287. Dalam Syarah al-Hidayah, Abu al-Ma'ali berkata : "Mencium tangan 'alim ulama dan orang yang mulia kerana kemuliaannya adalah harus, sementara mencium tangan orang kaya kerana kekayaannya akan hilang 2/3 dari agamanya, sebagaimana diriwayatkan : "Siapa yang merendahkan diri kepada orang kaya kerana kekayaannya sesungguhnya telah hilang dua pertiga daripada agamanya."   

Sesungguhnya aku telah mengetahui bahawa para sahabat mencium tangan Saidina al-Musthafa shallallahu 'alaihi wa sallam sebagaimana terdapat dalam hadis Ibnu Umar radhiyalLahu 'anhuma sekembali mereka daripada peperangan Mu'tah." - Lihat Haqaiq 'an at-Tasawwuf, Sheikh Abdul Qader Isa al-Halabi rahimahullah. 
Alangkah indahnya kata-kata ini : Ciumlah tangan ahli taqwa Jangan takut celaan musuh Haruman Tuhan ialah 'abidnya. Ciumlah tangannya untuk mendapatkannya. 
Nota : Beginilah sifat para ulama yang tawaduk dan beradab. Mereka tidak pernah merasa puas dengan ilmu yang dimiliki dan tidak pula merasa segan dan malu untuk berada dalam majlis ulama lain bersama para murid sekali pun kedudukan mereka mungkin sahaja tinggi pada sisi ulama; malah dalam hati mereka tidak terselit sifat berbangga diri dan enggan menjadi murid bagi ulama lain. Inilah teladan bagi para murid dan mubtadi’; sifat mulia seumpama ini wajar diteladani dan dijadikan pegangan. Meski pun berada pada kedudukannya yang tersendiri.


Sheikh Wan ‘Izzuddin bin Sheikh Wan Ibrahim al-Fathani al-Qadahi hafizahullah pun turut bersifat mulia seperti ini; beliau tidak pernah merasa puas dengan ilmu yang dimiliki malah, akan turut berusaha berada dalam majlis-majlis ulama lain. Sheikh Wan ‘izzuddin hafizahullah pernah berada dalam majlis ilmu oleh Sheikh 'Abd al-Hadi Kharsa hafizahullah; seorang ulama hebat dan sufi dari Syiria, ~ Hafiz Fandani/998-1404.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan