Pageviews

Khamis, 30 Ogos 2012

Menjelang keMERDEKAan Malaysia

Salam kemerdekaan buat semua. Menjelang kemerdekaan kita yang ke55, kembali kita untuk bermuhasabahkan diri yang serba hina ini.

Adakah kita layak bergelar MERDEKA jika diri masih lagi tidak tahu halatuju kehidupan didunia ini? Adakah kita layak MERDEKA jika dalam hati masih lagi belum cukup merasa sedih atas umat-umat yang seISLAM dan seAGAMA dengan kita ditindas, dibunuh, dihina sehina-hinanya.. Layakkah kita dipanggil MERDEKA jika diri masih belum bersih dari segala dosa-dosa yang dilakukan? Masih layakkah kita MERDEKA jika segala sistem kehidupan kita masih lagi tidak berpandukan kepada al-Quran & as-Sunnah?

Banyak lagi yang perlu kita kaji, gali, lihat & muhasabah. Setiap diri pasti akan mencari titik noktah untuk mencapai ketenangan yang abadi dalam kehidupan. Sedikit kupasan yang saya ambil dari fb Dr.Mir Hazil Azran sekadar perkongsian:

Menjelang 31 OGOS 2012... Ulangtahun MERDEKA ke 55!!

Awal tahun lalu, 01 JANUARI 2012 - Saat tengah malam 31122011 itu.. AMBANG TAHUN BARU - Langit MALAM itu adalah LANGIT 05 SAFAR 1433H. 05 SAFAR adalah TARIKH KEMERDEKAAN NEGARA!! AWAL TAHUN 2012 .... MERDEKA!! SEBULAN YANG LALU...
Tatkala MINGGU ke 2 bulan RAMADHAN - BULAN PURNAMA RAMADHAN menghiasi LANGIT DUNIA. MALAM itu.. malam 13 RAMADHAN - BULAN PENUH - malam itu MALAM 01 OGOS 2012.. HARI AWAL di BULAN KEMERDEKAAN MALAYSIA (ogos)!! BULAN MENGAMBANG PENUH - di AWAL BULAN OGOS!! MALAM INI.. malam 13 SYAWAL 

- MALAM AKHIR BULAN KEMERDEKAAN yang juga merupakan TARIKH KEMERDEKAAN MALAYSIA iaitu 31hb OGOS!! Malam ini BULAN sekali lagi MENGAMBANG PENUH!! YA!! Bulan KEMBALI BULAT & PENUH dalam tempoh SEBULAN iaitu AWAL OGOS 2012 dan AKHIR OGOS 2012!! 2 BULAN PURNAMA PENUH dalam SATU BULAN!!

Bukankah itu LANGKA!!

Dan ianya BERLAKU PADA 2 bulan-bulan MULIA ISLAM iaitu RAMADHAN & SYAWAL!! Ya!! Bulan PURNAMA RAMADHAN & PURNAMA SYAWAL - keduanya berlaku dalam BULAN OGOS 2012 @ BULAN KEMERDEKAAN MALAYSIA!! dan TAHUN ini ia adalah KEMERDEKAAN ke 55!! Angka 5 BERULANG 2 KALI!! Bukankah angka 5 itu ANGKA YANG DI TENGAH-TENGAH sedari 1 (AWAL) hingga 9 (AKHIR)?? Bukankah DI TENGAH-TENGAH (NISFU) bulan kalendar Islam - SANG BULAN akan PURNAMA PENUH - BULAT & BERCAHAYA TERANG!
Bukankah 5 itu LAKSANA posisi TENGAH yang ADIL, SELAMAT, PENUH, TERANG, INDAH dan sebagainya yang dikiaskan oleh sang bulan di langit dunia??

lalu...

HARI INI.. kita menyaksikan PURNAMA KE 2 (berulang) dalam SATU BULAN TAQWIM MASIHI - dan BULAN ITU ADALAH BULAN OGOS iaitu BULAN KEMERDEKAAN MALAYSIA!! MALAH.. bukankah angka LAPAN itu ada 2 BULATAN - seolah 2 BULAN yang disatukan... 
o (di atas)
o (di bawah)
bertemu @ bersatu menjadi..
8
fikirkan....
............>>>>>>>..............>>>>>>>>...........>>>>>>>......>>>>>>>>>....................

FENOMENA 2 PURNAMA dalam SATU BULAN itu bukan kisah BIASA! Bukan setiap bulan (kalendar) ada 2 BULAN PURNAMA. 

FENOMENA ini dinamakan "BULAN BIRU"!!

FENOMENA “BULAN BIRU” (blue moon) - Bulan biru bukanlah menunjukkan keadaan bulan yang berwarna biru tetapi istilah ini diberikan bagi bulan purnama yang jarang berlaku yakni ‘masa kemunculannya’ dalam sesuatu masa. Kebanyakan tahun akan mempunyai dua belas kali fenomena bulan penuh @ purnama yang berlaku lebih kurang sekali sebulan.
1 bulan 1 purnama - itulah LAZIMNYA!

Namun kita maklum bahawa terdapat berbezaan jumlah hari bagi kalendar masihi (365 hari) dan kalendar lunar (354 hari), iaitu bagi setiap tahun kalendar Masihi terdapat 12 kitaran bulan dan lebih 11 hari. Apabila hari yang lebih itu dikumpul, maka setiap dua atau tiga tahun sekali akan mempunyai tambahan bulan mengambang (setiap 2.72 tahun) dan keadaan ini dinamakan “BULAN BIRU”.

Terdapat banyak TAFSIRAN yang berbeza tentang BULAN BIRU. Dan ada 3 TAFSIRAN yang UTAMA iaitu:

1. Dalam separuh kedua abad ke 20, takrifan biasa bagi bulan biru merupakan bulan purnama yang kedua muncul dalam tempoh sebulan iaitu 30 hari.

2. Dahulunya, golongan petani mentakrifkan bulan biru sebagai bulan penuh @ purnama tambahan yang muncul dalam satu MUSIM (setahun ada 4 musim). Satu musim ditakrifkan sebagai tiga bulan purnama. Jika musim itu mempunyai empat bulan purnama, maka bulan purnama yang ketiga dinamakan bulan biru.

3. Pendapat yang mengatakan bulan purnama yang ke 13 muncul dalam satu tahun kalendar masihi.

LALU, dari tafsiran-tafsiran ini.. 

APA YANG BERLAKU DI BULAN OGOS TAHUN 2012 INI ADALAH:

Bulan OGOS 2012 ini dimulai dengan PURNAMA BULAN KALI KE 8 iaitu PURNAMA RAMADHAN. Dalam tempoh 30 HARI.. bulan yang PURNAMA itu menyusut dan berakhir. Bulan BARU pun muncul - ANAK BULAN @ HILAL SYAWAL menjelma. Peredaran dari satu tahap ke tahap seterusnya iaitu dari SABIT ke SEPARUH lalu kini kian PENUH semula.

LALU... 31 OGOS ini (malam ini dan esok) bulan SEKALI LAGI PURNAMA!! Dan ianya MASIH DALAM SATU BULAN KALENDAR MASIHI iaitu OGOS! KERANA ITULAH ianya dinamai 'BULAN BIRU'!!

OGOS - BULAN BIRU!!

maha suci ALLAH meletakkan ATURAN MAHA HEBAT ini untuk MUSLIM MALAYSIA nikmati dan HARGAI!! BUKANKAH ia PETUNJUK ALLAH!! Namun, jika kita tak ambil PEDULI akan ATURAN ALAM (falaq) ini.. maka ianya PETUNJUK YANG SIA-SIA! 55 (angka berulang sama) dengan PETUNJUK SURAH AR-RAHMAN yang padanya ada 31 KALI ayat yang SAMA BERULANG-ULANG!! 55 TAHUN MERDEKA.. 31hb OGOS.. semua itu 'KISAH untuk KITA'!! Kisah UNTUK MUSLIM MALAYSIA khasnya!! Agar kita mendapat GAMBARAN dan TERUS MEMBERI PERINGATAN!!

Malah..

ALLAH MAHA PEMURAH.. hadiahkan ANTARA 2 PURNAMA ITU dengan HADIAH BESAR untuk MUSLIM MALAYSIA HAYATI!!

ANTARA 2 PURNAMA di bulan KEMERDEKAAN MALAYSIA ini - ALLAH anugerahkan... EIDUL FITRI!! [KEMBALI ke FITRAH DIRI]

SEPANJANG 55 TAHUN MERDEKA... ini adalah KALI PERTAMA 31 OGOS TEPAT PADA BULAN PURNAMA SYAWAL - BULAN EID FITRI!!!

sekadar BERKONGSI KISAH.. tahun 2011 ALLAH telah beri KEAJAIBAN untuk kita FIKIRKAN.

TAHUN 2011 @ 1432H merupakan TAHUN KE 55 kemerdekaan MALAYSIA bersandarkan TAQWIM HIJRIAH!! Lalu, pada tahun 1432H itu - EIDUL FITRI - sebagai HARI AGUNG umat ISLAM, ALLAH letakkannya TEPAT dengan HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA iaitu 31 OGOS 2011!! SEJAK 54 TAHUN MERDEKA.. ITULAH kali PERTAMA - HARI KEMERDEKAAN bertindih RAPAT dengan EIDUL FITRI!!!

Jika kita RASA ia BIASA...

KETAHUILAH...

Kisah sebegini (untuk tepat 31 OGOS = 01 atau 02 SYAWAL) HANYA berlaku 163 TAHUN LALU (kita belumpun MERDEKA) dan akan berulang sekitar 67 tahun lagi!! (kita belum tentu masih HIDUP)

YA!!
Ia LANGKA!! Jarang BERLAKU!!
2011 - 31 OGOS - MERDEKA & EIDUL FITRI di sambut BERSAMA!! PELUANG SEKALI SEUMUR HIDUP!!

2012 - 31 OGOS - MERDEKA & EIDUL FITRI - MASIH di sambut BERSAMA dan KALI ini SAAT "BULAN BIRU" SYAWAL!!

Adakah ia KEBETULAN YANG BIASA??!!

PELUANG SEKALI SEUMUR HIDUP!!

semoga ada sesuatu untuk kita semua… semoga EIDUL FITRI ini menjadi ISTIMEWA kerana HIKMAH YANG TERSIRAT amatlah ISTIMEWA!! MESEJ dariNya berterusan.. LIHATLAH PESAN-PESAN dari ALAM...

"NIKMAT MANAKAH YANG MAHU KAU DUSTAKAN??"

SALAM KEMERDEKAAN buat semua..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan