Pageviews

Isnin, 5 Mei 2014

REJAB 1435 - Kisah NYA bersama hamba NYA

05 Rejab 1435.
05 Mei 2014.

(Kredit FB Mir Hazil Azran Ramli)



REJAB bulan ke 7 taqwim Islam ini KEMBALI!!
Ia BULAN PENUH IBRAH! Penuh HIKMAH!!
REJAB bulan KISAH ISRA' MIKRAJ!!

Maha SUCI ALLAH yang menceritakannya kepada kita di dalam KITAB AGUNG AL QURAN. Ia bukan kisah biasa.. ia KISAH YANG ALLAH CERITA!
Kisah ISRA' - Allah rakamkan kisahnya pada Surah Isra' - surah ke 17
manakala
Kisah MIKRAJ - Allah rakamkan kisahnya pada Surah An Najm - surah ke 53.
-----------------------
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ
"Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui."
Surah Al-Israa' 17 ayat 1

Sebuah PERENUNGAN:



Nota 1:
Perkataan "ABDIHI" bermaksud "hambaNya". Dalam konteks cerita pada ayat di atas; kata "Abd" (hamba) ini merujuk kepada Rasulullah dan kata "Hi" (Nya) merujuk kepada Allah.

Kata "Abd" terbina dari huruf AIN (huruf ke 18), BA (huruf ke 2) dan DAL (huruf ke 8). Jika kedudukan huruf hijaiyyah ini dicampurkan : 18+2+8 = 28. APAKAH MAKNA 28?

Kembali menyemak Al-Quran.. surah ke 28 adalah surah "al-Qashash" yang bererti "CERITA-CERITA".
Bukankah Peristiwa ISRA' MIKRAJ itu seumpama CERITA-CERITA. Kisah CERITA ISRA' dan CERITA MIKRAJ. Kisah cerita JIBRIL & BURAQ, Kisah Masjidil Haram & Aqsha (yang belum ada pada masa itu), kisah 'gambaran' penghuni SYURGA & NERAKA, kisah Rasulullah SAW & Rasul-rasul sebelumnya.. serta KISAH RASUL (abd) & ALLAH (Hi)?!


Nota 2:
Surah ke 28 - Surah Al-Qashash - memiliki 88 ayat.

Perhatikan BETUL-BETUL.. surah >> DUA LAPAN >> ayat LAPAN LAPAN.
Sekilas pandang ia seumpama ada 'SIGNAL TERSEMBUNYI' - seolah katanya :
'DUA LAPAN' itu ditulis sebagai 88.


Nota 3:
Sebelumnya kita tahu.. KISAH ISRA' MIKRAJ menemukan kita kepada 2 surah yang menyebut akan kisah tersebut iaitu kisah Isra' pada SURAH ISRA' (surah ke 17) ayat 1 dan kisah Mikraj pada SURAH AN-NAJM (surah ke 53) ayat 6-18.

Jika diperhatikan ANGKA KEDUDUKAN (NAMA) SURAH-SURAH INI - surah 17 & 53.. keduanya memiliki nilai Gt 8 !!!
Iaitu surah 17 >> 1+7 = 8
dan
surah 53 >> 5+3 = 8.
Bukankah ADA DUA LAPAN yang jika ditulis bersama menjadi : 88
kebetulan?


Nota 4:
Surah Al-Israa’ - kata Al-Israa' ini dieja dengan huruf-huruf:


ALIF, 
LAM-ALIF, 
SIN, 
RO, 
ALIF & 
HAMZAH

Diambil pada ayat 1 yang ada menyebut PERKATAAN ISRAA’ (maksud kata: ‘memperjalankan’).
APABILA DIPERHATIKAN >> di dalam al-Quran, perkataan ISRAA’ pada ayat 1 ini ditulis dengan susunan HURUF:

ALIF… (1), 
SIN (12), 
RO (10), 
YA (30). 
(alif maqsurah iaitu ‘ى’ – huruf ya tanpa titik).

Jika dilihat pada JENIS HURUF YANG MUNCUL dan KEDUDUKAN HURUF TERSEBUT dalam susunan huruf hijaiyah:
Kata ISRAA’ memilki nilai 1+12+10+30 = 53
(saya tetap campurkan huruf YA (30) miskipun secara nahu sebutan ia disenyapkan bunyi bacaannya).

Hasil yang diperolehi adalah 53..!! 
Tatkala menyemak surah ke 53 di dalam al-Quran.. kita akan bertemu SURAH AN NAJM!!

Bukankah tadinya kita sedang bicarakan kisah ISRAA' & MIKRAJ? Dan bukankah kisah itu ALLAH ceritakan kepada kita melalui 2 surah yang menyebut akan kisah tersebut iaitu kisah Isra' pada SURAH ISRA' (surah ke 17) ayat 1 dan kisah Mikraj pada SURAH AN-NAJM (surah ke 53) ayat 6-18.
Tadi dari surah 17, kemudiannya membawa kita ke surah 53!!


Nota 5:
Kata ISRAA’ memiliki nilai 53. Kata Israa’ ini diambil pada ayat 1 dalam surah Al-Israa yang merujuk kepada “MEMPERJALANKAN DI MALAM HARI”. Tatkala menyemak surah ke 53 di dalam al-Quran.. kita akan bertemu SURAH AN NAJM!!

Kata “NAJM” membawa bermaksud “BINTANG”!!!
Tentulah PERJALANAN MALAM HARI itu dihiasi BINTANG!
kebetulan?


Nota 6:
Sebentarnya tadi kita tiba ke surah ke 53 - an Najm. Kata NAJM yang bermaksud BINTANG dieja dengan HURUF:


NUN (25), 
JIM (5) & 
MIM (24).

Nilai ini jika dimampatkan iaitu 25+5+24 = 54.
Sekali lagi, seperti KAEDAH TADI.. kata ISRAA dengan nilai 53 menemukan kita dengan SURAH ke 53 iaitu surah NAJM yang bermaksud BINTANG.. , kali ini kata NAJM dengan nilai 54 membawa kita ke SURAH KE 54 iaitu SURAH AL-QAMAR!!!
QAMAR bermaksud BULAN!!
Tentulah BULAN & BINTANG & MALAM amat SINONIM!! Tentunyalah PERJALANAN ISRAA’ (diwaktu malam) baginda RASUL itu di HIASI BINTANG & BULAN!!
…apakah ini semua kebetulan…


Nota 7:
Seterusnya, jika KATA NAJM (54) menemukan kita SURAH 54 – AL-QAMAR. Perkataan QAMAR iaitu :


QAF (21), 
MIM (24) & 
RO (10)

memiliki jumlah: 21+24+10 = 55!!
Lalu ia membawa ‘KEMBARA’ kita ke Surah seterusnya iaitu SURAH KE 55 yakni Surah AR-RAHMAN.
dari 17 ke 53 kemudian ke 54, dan kini ke 55!
KEMBALI KE PERBINCANGAN TENTANG PERKATAAN "ABDIHI" pada ayat 1 surah Al-Isra' di atas (nota 1). Huruf 'HA' adalah huruf ke 27 dalam susunan huruf hijaiyyah. Lalu kehadiran huruf 'HA' (sebagai "HI" yang merujuk kepada 'NYA' @ Allah, tadi) pada KATA "ABDIHI" menjadikan JUMLAH PERKATAAN 'ABDIHI' sebagai: 18+2+8+27= 55.
55?!
Dan tatkala menggunakan kaedah yang sama seperti sebelumnya.. angka 55 MEMBAWA KITA BERTEMU KE SURAH AR-RAHMAN!!
kebetulan??


Nota 8:
Bukankah ISRA' & MIKRAJ itu adalah SEUMPAMA sebuah CERITA-CERITA yang MENGHIBURKAN RASULULLAH. Seumpama TERAPI BUAT RASULULLAH S.A.W. setelah CERITA KESEDIHAN kerana kematian Isteri & Bapa saudara baginda. Tak kurang juga akan KISAH-KISAH SUKAR berdakwah hampir 10 TAHUN PENUH RINTANGAN di Mekah!!

Bukankah CERITA-CERITA (dalam Isra' Mikraj) itu HADIR DARI KEKASIHI HAMBA-NYA iaitu ALLAH yang Maha PEMURAH (Ar-Rahman) - BUKTI KASIH ALLAH dan MAHU MENGHIBURKAN KEKASIHNYA - MUHAMMAD.
Allah lalu menjemput RasulNya ini untuk NAIK ke RABBUL-ARBAB bagi PERTEMUAN "MATA KE MATA" @ "HATI KE HATI" bertemu AR-RAHMAN.
Itulah KASIH yang MAHA KASIH.. menjadikan CERITA-CERITA ISTIMEWA untuk KEKASIHNYA.


Nota 9:
Seperkara yang MENARIK pada SURAH AR-RAHMAN yang membezakannya dengan SELURUH 113 SURAH YANG LAIN di dalam AL-QURAN adalah: KEHADIRAN AYAT YANG DIULANG-ULANG!!

Seumpama NOMBOR SURAH ini iaitu 55 (LIMA-LIMA) - angka sama yang diulang-ulang!!
Pada surah ini - ayat ke 13 -
“Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?”
ayat ini DIULANG-ULANG SEPANJANG SURAH INI SEBANYAK 31 KALI!!!
[KEBETULAN?? ayat 13 diulang sebanyak 31 kali]
Seolah ALLAH MENYOAL dan MENYOAL berulang-ulang kali UNTUK KITA ULANG-ULANG LIHAT dan PERHATIKAN akan kenyataan & hakikat PERIHAL "NIKMAT" TUHAN yang sering kita lupa SYUKURI dan SERING KITA DUSTAKAN (akibat BUTA HATI @ HIJAB tidak melihat 'nikmat' yang diberiNya)
SEOLAH BERCAKAP DENGAN ORANG "PEKAK & BUTA".. MAHA SUCI ALLAH.. ULANG dan ULANG dan ULANG dan ULANG.. kata “Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?” berkali-kali sebanyak 31 KALI!! bukan 3 kali!!! bukan 4, bukan 5.. bukan 10 tapi 31 KALI!!!!


Nota 10:
MENARIK untuk diperhatikan, JUMLAH "ULANGAN AYAT" 31 kali pada surah Ar Rahman ini membawa KEMBARA kita kepada SATU-SATUNYA SURAH SEPANJANG AL QURAN YANG MEMILIKI 31 AYAT iaitu Surah Al-Insaan (MANUSIA) - surah ke 76.

Kata INSAAN digunakan dalam Al-Quran bagi merujuk kepada MANUSIA secara TOTAL meliputi JASMANI & RUHANI. Bukan satu bahagian sahaja seperti sekadar tubuh atau sekadar ruh.. INSAN @ MANUSIA itu adalah GABUNGAN UNSUR FIZIK & JIWA (ROH).

Lalu, 
APA MAKLUMAT INI untuk kita....??!!
apa kena mengenanya dengan TOPIK ini?


MAHA SUCI ALLAH.. 
Seawalnya KITA BICARA SOAL ISRA' MIKRAJ yang membawa kita ke ayat 1 surah Al-Isra' yang ada kata "ABDIHI" yakni HAMBA-NYA. Hamba tersebut adalah Baginda Rasul - Muhammad SAW dan kata "NYA" tersebut adalah ALLAH SWT.

Selanjutnya KITA DIFAHAMKAN dengan "CERITA-CERITA" (Al-Qashash) yang seterusnya membawa kita ke Surah AR-RAHMAN yang seterusnya pula menemukan kita dengan ayat 13 diulang 31 kali, yang akhirnya menemukan kita pada SURAH AL-INSAAN..
tidakkah IANYA SEUMPAMA SEBUAH PENERANGAN - BAHAWA 'ABD' (Muhammad SAW) itu PERGI MENGADAP AR-RAHMAN (ALLAH) dalam peristiwa ISRA' MIKRAJ dalam FORMASI SEORANG "INSAN" (manusia)!!

Ianya BUKAN 'mimpi".. bukan FANTASI (MINDA).. bukan IMIGINASI (minda).. bukan KHAYALAN perasaan (emosi).. 
BUKAN REKAAN RASUL seperti yang difitnahkan!!

Perjalanan itu BUKAN MAINAN ALAM ROH TANPA KEHADIRAN JASAD pada SESI "ISRA' & MIKRAJ' tersebut...!!!
Lalu, bukankah AL-QURAN telah menjawab PERSOALAN-PERSOALAN (CERITA-CERITA) KONTROVESI, SENSASIONAL, MISTIK akan peristiwa agung ini??!!
Ramai yang INGAT, Rasul DIBERIKAN pengalaman METAFIZIK semata.. BUKAN PENGALAMAN REALISTIK!!
HAKIKATNYA.. Rasul melalui PERISTIWA ISRA' MIKRAJ itu sebagai satu SET INSAAN PENUH yakni FIZIK & ROH.
[Wallahualam....]


Nota 11:
PERISTIWA ISRA' disebut kisahnya di dalam AL-QURAN pada SURAH 17 ayat 1. Manakala kisah MIKRAJ pada SURAH 53 ayat 6-18. Kemuncak KISAH MIKRAJ terdapat pada ayat 14 PADA KATA 'SIDRATIL MUNTAHA' yang merupakan DESTINASI akhir peristiwa Mikraj.

Dari kedua fakta KOORDINAT ANGKA ini kita mendapat PERTUNJUK ANGKA untuk diselidiki @ kaji; yakni angka 1 (dari ayat 1 Surah 17 - Al Isra') dan angka 14 (dari ayat 14 surah 53 - An Najm).
Kita MAKLUM bahawa ISRA' & MIKRAJ itu adalah DUA ACARA dalam SATU MALAM iaitu PERJALANAN MALAM dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsha & perjalanan NAIK dari Masjidil Aqsha KE SIDRATUL MUNTAHA, semuanya DALAM SATU MALAM.
Dari petunjuk angka tadi: ISRA' - pada ayat no 1 dan MIKRAJ - pada ayat no 14, maka TATKALA menyusun angka ini SEBARIS (seumpama perjalanan bermula dari Isra' kemudiannya Mikraj) :
1 & 14..
tersusun SEBARIS sebagai >> 114.
Bukankah 114 itu merujuki JUMLAH SURAH AL-QURAN!
kebetulan??


Nota 12:
Angka 114 ini mengingatkan kita KEPADA JUMLAH SURAH DALAM AL-QURAN yakni SEBUAH AL-QURAN!!

Dalam konteks perbincangan ini, seolah MESEJNYA - PENJELASAN KISAH ISRA' MIKRAJ itu ada di dalam AL-QURAN!!
Bukan BUKU INSAN! Bukan cerita dari Rasul melalui kata-kata baginda (hadis).
MALAH, Rasulullah disebut juga sebagai "AL-QURAN HIDUP @ BERGERAK"...
lalu 114 = AL QURAN = MUHAMMAD.
Susunan ayat 1 & 14 dari koordinat kata ISRAA' & MIKRAJ tadinya yang kita susun sebaris menjadi 114 ini seolah merujuki "MUHAMMAD"! Bagindalah 'ABDIHI' yang melalui kisah ISRAA' MIKRAJ tersebut!
kebetulan?


Nota 13:
Angka 114 membawa kita ke surah 114 iaitu Suraj An-Naas yang bermaksud MANUSIA.

SURAH MANUSIA!!
Adakah KEBETULAN.. sebelumnya kita bicarakan SOAL INSAAN (dari surah ke 76) dan selanjutnya diskusi ini menemukan kita kepada surah MANUSIA; yang kedua kata itu (INSAN & MANUSIA) adalah SINONIM.
Dalam konteks perbincangan kita ini, ianya merujuk kepada kata "ABD" @ HAMBA iaitu MUHAMMAD SAW sebagai WATAK UTAMA kisah Isra' Mikraj ini.

KEBETULANKAH??!! 
Cuba kita bayangkan.. jika kata SIDRATUL MUNTAHA - sebagai KEMUNCAK @ DISTINASI Mikraj - bukan berada di ayat 14 ; petunjuk atau kembara kita tentunya membawa kepada sesuatu yang lain yang kelak tidak nampak "KESINAMBUNGANNYA" sebagai KESEIMBANGAN & KESEMPURNAAN penyusunan AL-QURAN 114 SURAH INI.

maka.. adakah ini semua kebetulan??


Nota 14:
Selanjutnya, saya ingin membawa PERHATIAN pembaca budiman yang masih TEKUN meneliti kajian ini terhadap JUMLAH SISIHAN & CAMPURAN angka 1 & 14 tersebut tadi.

Tatkala kita CAMPURKAN kedua angka 1 & 14 ini iaitu:
1+14 = 15
angka 15 membawa kita ke Surah Al-Hijr yang memiliki 99 ayat.

PERHATIKAN SATU LAGI KEBETULAN INI.. 
Surah 15: 99 ayat >> 15 + 99 = 114 !!!

Dan tadinya kita maklum Surah 114 adalah Surah AN-NAAS (MANUSIA)
masih kebetulan?


Nota 15:
Tatkala kita SISIHKAN pula kedua angka ini iaitu:

14 - 1 = 13
angka 13 membawa kita ke Surah Ar-Ra'ad (GURUH/PETIR).
Kata Ar-Ra'ad mempunyai erti yang hampir sama dengan kata "BARQUN" yang kata dasarnya adalah "BURAQ".
Dalam perbincangan perihal ISRA' & MIKRAJ ini, kita maklum bahawa KEMBARA RASUL adalah bersama Jibril dan menaiki BURAQ yang kepantasannya seumpama PETIR (ar-Ra'ad)..
suatu lagi kebetulankah??!!

Perhatikan kembali.. 
AN-NAAS (MANUSIA) &
AR-RA'AD (GURUH/PETIR)..

SEKALI LAGI.. fakta ini seolah menceritakan HAKIKAT BAHAWA - Muhammad SAW PERGI MENGADAP AR-RAHMAN (ALLAH) dalam peristiwa ISRA' MIKRAJ dalam FORMASI SEORANG INSAN @ MANUSIA melalui PERJALANAN SEPANTAS KILAT!!
ianya BUKAN MIMPI baginda.. bukan juga FANTASI.. bukan IMIGINASI.. bukan KHAYALAN perasaan.. BUKAN MAINAN ATAU REKAAN.. BUKAN KEMBARA ALAM ROH TANPA JASAD...!!!


Nota 16:
ASAS DISKUSI ini adalah untuk MEMPERLIHATKAN KEHEBATAN ATURAN & SUSUNAN serta KESEIMBANGAN dalam KEMUKJIZATAN AL-QURAN. Manakala dalam konteks ISRA' MIKRAJ pula.. diskusi ini MAHU MEMARTABATKAN SYARIAT SOLAT dengan meneliti sirah yang berkaitan PERINTAH SOLAT kepada kita.

Nota diskusi ini dimulai dengan mengambil PETIKAN AYAT 1 Surah Al-Isra' seperti di atas. Awal diskusi ini memberi tumpuan kepada kata "ABDIHI" pada ayat tersebut. Hanya melalui satu perkataan ini sahaja.. kembara kita telah membongkar beberapa FAKTA (yang kepada sesetengah SKEPTIK adalah KEBETULAN) menarik dan membuktikan KEMUKJIZATAN AL-QURAN dan Peristiwa ISRA' MIKRAJ itu sendiri.

Kini, saya ingin membawa perhatian kita kepada KATA AL-HARAM dan AL-AQSHA sebagai DUA LOKASI UTAMA perjalanan ISRA' yang disebut dalam surah ini.

Kata Al-Haram di EJA dengan: ٱلۡحَرَامِ . 
Sepertimana sebelumnya, nilai-nilai huruf hijaiyyah bagi huruf-hurufnya dicampurkan iaitu:


ٱلۡ - huruf ke 31
حَ - huruf ke 6
رَ - huruf ke 10
ا - huruf ke 1
مِ - huruf ke 24

Total >> 31+6+10+1+24 = 72.

Manakala Kata Al-Aqsha di EJA dengan: ٱلۡأَقۡصَا . 
Sepertimana di atas, nilai huruf-huruf adalah:


ا - huruf ke 1
لۡأَ - huruf ke 28 (lam aliff)
قۡ - huruf ke 21
صَ - huruf ke 14
ا - huruf ke 1

Total >> 1+28+21+14+1= 65
DARI FAKTA DI ATAS... AL-HARAM @ NILAI 72 manakala AL-AQSHA @ Nilai 65. Kita sebelumnya MAKLUM bahawa kita membicarakan LOKASI ISRA' antara DUA MASJID iaitu AL-HARAM (72) ke AL-AQSHA (65).

laksana sebuah PERJALANAN.. 
susunan 72 ke 65 (susunan menurun) akan terlihat sebegini:


MULA [72] > 71 > 70 > 69 > 68 > 67 > 66 > [65] AKHIR. 
(ada 8 tapak angka)

SEKIRANYA DICAMPURKAN ANGKA-ANGKA DI ANTARA TITIK MULA & AKHIR (6 tapak angka) iaitu:
71+70+69+68+67+66 = 411.
BUKANKAH ANGKA 411 itu umpama CERMIN KEPADA angka 114 (seperti yang telah disebutkan tadi)??!!

Bukankah surah 114 adalah surah An-Naas yang bererti MANUSIA, yang pada konteks diskusi ini seolah menceritakan 'MANUSIA' itu (Rasulullah saw) telah ISRAA' dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsha.
DARI FAKTA DI ATAS.. jarak antara kedua masjid tersebut secara kiraan nilai huruf melalui namanya adalah 72 & 65. Dan bila direntangkan urutan menurun - jaraknya adalah berjumlah 411 yang jika diterbalikkan angkanya menjadi 114!!!
KEBETULAN ??!!


NOTA KE 17 (akhir):
Hari ini 01 REJAB 1435H. Rejab sudah bermula. Rejab adalah BULAN HARAAM (yang dihormati) ke 2 dalam Kalendar Hijrah (ada 4 semuanya - Muharram, Rejab, Dzul Qaedah & DzulHijjah). Rejab bulan yang ISTIMEWA!


Nama ReJaB terbina dari 3 huruf arab:
‘ro’ (R),
‘jim’ (J) &
‘ba’ (B).

Rejab mengimbau kembali akan kisah Isra’ Mikraj – kisah:

R: RASUL &
J : JIBRIL naik
B : BURAQ… (R-J-B)

REJAB BULAN ISRA’ & MIKRAJ. Peristiwa ISRA’ mengingatkan kita akan KISAH ISRAA’ iaitu PERJALANAN MALAM HARI RASUL bersama JIBRIL menaiki BURAQ dari MASJIDIL HARAM ke MASJID AQSA .
Manakala Peristiwa MIKRAJ mengingatkan kita akan kisah RASUL NAIK KE LANGIT LAPISAN DEMI LAPISAN SEHINGGA KE SIDRATUL MUNTAHA serta cerita IJAZAH SOLAT. Allah sebut kisah-kisah ini di SURAH AL-ISRA’ ayat 1 serta di SURAH AN NAJM ayat 6-18.
REJAB.. Pada susunan HURUF HIJAIYAH,

Huruf RO adalah huruf ke 10,
huruf JIM adalah huruf ke 5 dan
huruf BA adalah huruf ke 2..

Digabungkan; 10+5+2 = 17!!
Solat sehari-semalam 5 waktu terbina dengan 17 rakaatnya dan surah al-Isra’ ADALAH SURAH KE 17, malah peristiwa ini dikatakan berlaku pada bulan REJAB yang juga memiliki nilai eja 17!!!
Kebetulan…?

Tidak!! 
Ia adalah kesempurnaan SUSUNAN dari Yang maha Pengatur.

Wallahualam!
[Disclaimer: Saya FAKIR bukan mahu memandai-mandai menafsir - namun, termanggu melihat KEBESARAN ILLAHI melalui INDAHNYA SUSUNAN atas SEGALA SESUATU.
Yang terang dan yang tersembunyi
Firman Allah:

"Dia lah yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran. Sebahagian besar dari Al-Quran itu ialah ayat-ayat "Muhkamaat" (yang tetap, tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran. Dan yang lain lagi ialah ayat-ayat "Mutasyaabihaat" (yang samar-samar, tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu (timbulah faham yang berlainan menurut kandungan hati masing-masing) - adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah. Dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu agama, berkata:" Kami beriman kepadanya, semuanya itu datangnya dari sisi Tuhan kami" Dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang-orang yang berfikiran.
(A-li'Imraan 3:7)

Allahuakbar!!!

* "Allahu Rabbi....
  Ampunilah dosaku ini. Perbaikilah amalanku ini. Berkatilah diriku di dalam bulan Rejab & bulan Sya'ban dan sampaikanlah ku di bulan Ramadhan."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan