Pageviews

Selasa, 4 Mac 2014

Bakal ZAUJAH / Sang SUAMI...


02 Jamadil Awal 1435.

Buat peringatan diriku juga. Moga dilindungi dari sifat-sifat yang mazmumah.

6 GOLONGAN WANITA YANG KURANG LAYAK DIJADIKAN ISTERI :

1) Al-Anaanah.
Banyak keluh kesah. Yang selalu merasa tak cukup, apa yang diberikan semuanya tidak mencukupi. Diberikan makan tak cukup, diberi duit tak cukup, diberi kereta tak cukup dan lain-lain. Selalu ingin memenuhi kehendak nafsu sendiri, tanpa memikirkan perasaan suami, tidak menghormati kepada suami apatah lagi berterima kasih pada suami. Apa yang suami beri pun tak pernah puas. Ada saja yang tak cukup. 

2) Al-Manaanah.
Suka ungkit-mengungkit. Kalau suami melakukan hal yang dia tidak berkenan maka diungkitlah segala hal tentang suaminya itu. Sangat senang mengatakan suami, tak kenang budi, tak bertanggung jawab, tak sayang, dan lain-lain. Padahal suami sudah memberi perlindungan dan bermacam-macam padanya. 

3) Al-Hunaana.
Inginkan suami yang lain atau berkenan kepada lelaki yang lain. Sangat suka membanding-bandingkan suaminya dengan suami atau lelaki lain selain Rasulullah SAW. Tak redha dengan suami yang ada. (Naudzubillah) 

4) Al-Hudaaqah.
Suka memaksa. Bila ingin sesuatu maka dipaksa suaminya melakukan. Pagi, petang, siang, malam asyik menekan dan memaksa suami. Adakalanya dengan berbagai ancaman, ingin lari, ingin bunuh diri, ingin membuat malu pada suami dan lain-lain. Suami dibuat seperti budak suruhannya, bukan sebagai pemimpinnya. Yang dipentingkan adalah kehendak dan kepentingan dia saja.

5) Al-Hulaaqa.
Sibuk bersolek atau tidur atau santai-santai dan lain-lain hingga lalai dengan ibadah-ibadah asas, seperti solat, wirid zikir, mengurus rumah-tangga, berkasih sayang dengan anak-anak dan lain-lain. 

6) As-Salaaqah.
Banyak berbicara, menggosip dan mengumpat. Siang, malam, pagi petang asyik bercerita yang tidak berfaedah. Apa saja yang suami lakukan selalu tidak benar dimatanya. (Zaman sekarang bergosip bukan saja berbicara di depan suami, tetapi dengan telefon, SMS, internet (facebook), BBM dan macam-macam cara yang lain).

Semoga kepada mereka yang sebagai perempuan isteri, bonda, ummi termasuk juga lelaki terhindar dari golongan-golongan tersebut. Agar kita mengambil iktibar dan berusaha untuk menjadi hamba yang paling bertaqwa dan beriman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan