Pageviews

Rabu, 5 Jun 2013

Al-kisah Isra' wal Mikraj

27 REJAB mengimbau kisah ISRA' MIKRAJ.

Ia kisah AGUNG!! Ia kisah UNTUK DIKENANG SEPANJANG HAYAT.. ia bukan hanya semata SUATU KISAH SEJARAH, ia kisah PEDOMAN dan PERINGATAN..

ianya perihal 2 KISAH UTAMA iaitu;

'KISAH ISRA' & KISAH MIKRAJ'

Kisah Isra’ & Mikraj menyaksikan kepada kita banyak KEAJAIBAN, selain ia merupakan PENGALAMAN RASUL BERTEMU JIBRIL DALAM RUPA ASALNYA BUAT KALI KEDUA, peristiwa ini juga menyaksikan kisah perjalanan ISRA' Rasul pergi dan balik antara 2 MASJID yakni Masjidil AL HARAM di Mekah dengan Masjidil AL-AQSA di Palestin dalam masa semalaman.

2 MASJID ini di sebut pada SURAH ISRA' ayat 1 yang bermaksud;

'Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui."

(Al-Israa' 17:1)

Menarik untuk diperhatikan, SEPANJANG AL-QURAN.. kata yang merujuki 'MASJID AL-HARAAM' muncul sebanyak 16 KALI manakala kata yang merujuki 'MASJID AL-AQSA' hanya muncul 1 KALI!!

16 + 1 = 17!!

[Seandainya kita gugurkan kata MASJID dan hanya mencari kata "AL-HARAAM" atau "HARAAM", kita akan menemui 17 lokasi ayat manakala kata "AL-AQSA" atau "AQSA" tetap pada 1 lokasi ayat yakni pada surah 17 ayat 1]


Pada kisah ISRA' mahupun MIKRAJ banyak KISAH-KISAH AJAIB!!

'CERITA-CERITA' akan PERJALANAN HEBAT ini menguji MINDA untuk dimengertikan kerana kemustahilan untuk berlaku kisah PERJALANAN yang sedemikian jauh dalam TEMPOH SEMALAMAN bagi seorang MANUSIA (INSAN) apatah lagi untuk memahami kisah-kisah lainnya sepanjang 2 DESTINASI tersebut. Namun, ia TIDAK MUSTAHIL kerana 'sang hambaNYA' yang tersebut itu adalah BAGINDA RASULULLAH yang dikurniakan KEISTIMEWAAN dan KEMULIAAN untuk menempuhi kisah ISRA' tersebut.

Itu belum lagi untuk memahami 'CERITA-CERITA' perihal MIKRAJ dan segala perihalnya.

KISAH ISRA' ini ada CATATAN PERINGATAN untuk MINDA MUSLIM akan 2 lokasi UTAMA.. iaitu LOKASI BERANGKAT iaitu MASJID AL-HARAAM dan LOKASI KETIBAAN iaitu MASJID AL-AQSA. 2 MASJID ini ADALAH "KIBLAT" muslim. Malah 2 MASJID ini menjadi 'TEMPAT SUCI UTAMA' yang ALLAH LIMPAHKAN RAHMAT untuk sesiapa yang mengunjunginya.

Masjidil HARAAM - TEMPAT SUCI MUSLIM ini amat AKRAB dengan MINDA MUSLIM. Setiap hari - 5 KALI SEHARI SEMALAM - si muslim MENGHADAPKAN WAJAH & 'JIWA RAGANYA' ke ARAH 'KIBLAT' di mana lokasi MASJID SUCI ini berada. Saban TAHUN - saat EID ADHA - MINDA MUSLIM bakal DIBAWA KEMBALI ke KEMBARA HAJI di LOKASI SUCI ini. Dan menjadi IMPIAN & ACARA WAJIB setiap MUSLIM untuk membawa dirinya secara ZAHIR ke lokasi agung ini untuk menyempurnakan RUKUN ISLAM yang ke 5 yakni IBADAH HAJI!

Masjidil HARAAM - lokasi di mana KAABAH berada menjadi KIBLAT setiap MUSLIM. Malah, FAKTA SAINS kini menemui kenyataan bahawa KAABAH @ MASJID HARAAM merupakan TITIK 'PUSAT' BAGI BUMI!!

ISRA' membawa kita KEMBALI KE KIBLAT ini.. membawa kita ke lokasi di mana 'KEMBARA PERJALANAN MALAM' tersebut bermula!!

dan...

KISAH yang berlaku 2 TAHUN SEBELUM HIJRAH baginda RASULULLAH KE MADINAH ini membawa kita ke MASJIDIL AQSA..

MASJID AQSA dikenali juga dengan sebutan "Al-Haram Asy-Syarif" yang bermaksud "tanah suci yang mulia".

Ia dianggap sebagai tempat suci ketiga oleh umat Islam selepas Masjidil Haraam dan Masjidil Nabi di Madinah.

Di sinilah kisah Rasul Muhammad S.A.W. diangkat ke Sidratul Muntaha bagi KEMBARA MIKRAJ setelah kembara ISRA' dari Masjid Al-Haraam di Mekkah.

Malah, kitab-kitab hadis menjelaskan bahawa umat Islam berkiblat ke arah Masjid Al-Aqsa (Baitul Maqdis) hingga 17 bulan setelah hijrah ke Madinah SEBELUM mendapat perintah mengubah arah kiblat ke KAABAH di Masjidil al-Haraam.


KISAH MASJID AL-AQSA di sebut di surah ISRA' ayat 1 di atas...


KINI... MASJID ITU MASIH DI SITU...
KINI ... KAWASAN MASJID ITU 'DIJAJAH'..

BUMI ITU DIPIJAK OLEH MUSUH ALLAH...

dan kita di sini..

SIKITPUN TAK KESAH!!!

setiap TAHUN.. 27 REJAB itu adalah hari ISRA' MIKRAJ.. padanya ada kisah 2 MASJID.. padanya ada PESAN AMANAH supaya kita AMBIL PEDULI dan AMBIL KESAH!!!

SETIAP TAHUN... AQSA terus di TERJAH!!


(sumber- FB Mir Hazil Azran Ramli)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan