Pageviews

Rabu, 10 April 2013

Menjelang PRU 13...

30 Jamadil Awal 1434..

Disaat akhir hilal Jamadil Awal 1434, SPR telah mengumumkan tarikh yang menentukan halatuju sesebuah negara, yakni tarikh penetapan mengundi. Dan hari penamaan calon telah jatuh pada 20 April 2013 bersamaan 9 Jamadil Akhir 1434.

Adakah ia kebetulan @ ianya telah dipilih agar dapat menumpang BAROKAHnya? Atau untuk menentukan calon-calon yang berwibawa agar dapat mengangkat ISLAM itu dan meletakkan akan hukum Allah di negara Malaysia yang tercinta. Sememangnya ini segalanya ini telah termaktub di Lauh Mahfuz Arasy Allah SWT. Semuanya di bawah ilmu Allah. Bersama-samalah kita berdoa agar kemenangan ISLAM akan dapat dikecapi dan dapat mengikut akan al-Quran & sunnahnya. In shaa Allah.

Tetapi..... adakah kita sedar bahawasanya pada 1400 tahun yang lalu yakni pada tanggal 20 April 571M telah lahirnya insan yg mulia. Insan KAMIL yang telah menjadi kekasih Allah SWT. Insan yang bilamana kita berselawat sekali ke atasnya, Allah akan berselewat 10x ke atas kita. Betapa mulianya INSAN tersebut. Dan betapa tingginya darjat yang telah Allah angkatkan kepadanya.

Kita sering dan kerapkali menyambut akan ulangtahun kelahiran kita dengan kalendar MASIHI.... akan tetapi adakah kita selalu atau ingat untuk menyambut kelahiran INSAN yg ISTIMEWA ini dengan Masihi? Kita, rata-rata masyarakat ISLAM di Malaysia khususnya dan amnya diseluruh dunia, hanya menyambut kelahiran Junjungan yang mulia ini dengan menggunakan taqwim HIJRAH. Adilkah kita? Sayangkah kita? Perasankah kita (atau buat2 xprasan)? Cintakah kita? Tepuklah dada, tanyalah iman kita. Adakah cukup dengan kita berselawat kepadanya tanpa kita mengenalinya dengan lebih dekat dan mendalam? "Dan (ingatlah), ketika Allah mengambil perjanjian dari para nabi: "Sungguh, apa saja yang Aku berikan kepadamu berupa kitab & hikmah, kemudian datang kepadamu seorang rasul (Muhammad SAW) yang membenarkan apa yang ada padamu, nescaya kamu akan bersungguh-sungguh beriman kepadanya & menolongnya". Allah berfirman: "Apakah kamu mengakui & menerima perjanjian-Ku terhadap yang demikian itu?" Mereka menjawab: "Kami mengakui". Allah berfirman: "Kalau begitu saksikanlah (hai para nabi) & Aku menjadi saksi (pula) bersama kamu". (3:81)

Padahal kita sering mendengar nasyid yang kadang berkumandang di corong-corong radio, "Tercipta satu lembaran sejarah ditanah suci Kota Mekah. Hari yang mulia penuh sa'adah, bermulalah sebuah kisah. Malam Isnin subuh yang indah, Dua Belas Rabiul Awal yang cerah. Dua puluh April tahun Gajah, lahirlah zuriat yang Sa'adah.

Jadi... pesanan ini juga buat diri saya yang sentiasa lupa dan lalai. Moga kita sentiasa dibawah lembayung rahmat Allah. Menjadi umat Nabi Muhammad SAW yang sentiasa peka dengan perjalanan sirah Rasulullah SAW. 

Moga kita sentiasa menjadi hambaNYA yang senantiasa taat dan patuh akan segala perintah dan larangannya. Mengikut segala hukum hakam yang telah ditentukanNYA. Moga segala amalan kebaikan dan setiap perjuangan kita untuk ISLAM mendapat REDHO dariNYA. Amiinn...

(ps: Jangan lupa keluar mengundi. Tunaikan hak kita sebagai rakyat)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan