Pageviews

Selasa, 26 Mac 2013

Disaat Purnama 14 Jamadil Awal 1434


PURNAMA JAMIDIL AWWAL

DIA yang tak ‘bernama’…

Sesuatu yang ketara dewasa ini adalah ‘budaya menghukum’. Ramai di kalangan kita yang terlalu cepat membataskan dirinya dari sesuatu istilah yang dianggap canggung atau tidak lazim. Apatah lagi jika ianya tidak berada di dalam istilah domain yang sama dengan agama kita. Akibat kebatasan untuk memahami, ada yang terlalu cepat ‘mengkafirkan’ orang lain semata-mata kelainan bahasanya. Ada juga yang tidak mengkafirkan orang lain, tetapi mengkafirkan bahasa lain. Sikap ini merugikan. Hanya kerana sikap memagari diri untuk menerima dan cuba memahami, diburukkan lagi dengan sikap berprasangka, maka dengan sendirinya hikmah kebenaran yang Dia tebarkan di mana-mana dalam berbagai rupa dan bahasa itu SULIT kita fahami.

Tidakkah kita cuba merenung maksud Firman Allah tentang beragamnya bahasa & warna kulit (aura?) seperti yang terkalam di dalam surah Ar-Rum ayat 22 yang bermaksud:

“Dan diantara tanda-tanda (kebesaran)-Nya ialah penciptaan langit dan bumi, dan perbedaan bahasamu dan warna kulitmu. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda bagi orang-orang mengetahui.” Q.S. 30 : 22.

Istilah ‘Allah’ sudah ada sejak sebelum Al-Qur’an turun. Sebelum Rasulullah menerima wahyunya yang pertama, bangsa Arab sudah menggunakan kata- kata ‘demi Allah’ jika mengucapkan sumpah. Pun begitu bangsa Arab juga menyebut nama-nama lain tatkala bersumpah seperti ‘demi Lata’ atau ‘demi Uzza’, dan sebagainya.Tidak dapat dipastikan secara jelas sejak bila istilah ‘Allah’ pertama kali dikenal manusia? Yang pasti tentulah DIA Yang Maha Pencipta telah memperkenalkan diriNya sebagai ‘Allah’ kepada Nabi-Nabi & Rasol terdahulu.

Kita sedia maklum terdapat 4 kitab suci Allah yang diturunkan kepada umat manusia. Bermula dari Kitab Taurat yang diturunkan dalam bahasa Ibrani kepada Nabi Musa a.s. yang berbangsa Bani Israil seterusnya Kitab Zabur kepada Nabi Daud a.s., Kitab Injil kepada Nabi Isa a.s. hinggalah Al-Quran buat Nabi Muhammad SAW. Kesemuanya turun dan disampaikan dengan bahasa penerimanya.

Maka, tatkala seseorang dari ugama yang lain menyebut ‘Eloh’ atau ‘Eloheim’ atau Alah; adakah mereka merujuk kepada tuhan yang lain?? Atau tatkala ada yang menyebut ‘Yehova’ atau ‘Yahwe’ yang mirip sekali ertinya pada ‘Ya Huwa’; apakah ini merujuk kepada DIA yang lain?? Mungkinkah juga mereka maksudkan tuhan yang satu iaitu tuhan yang sama iaitu Allah. Justeru itu, tidak wajarlah kita andainya terlalu terburu-buru mengkafirkan bahasa atau istilah.

[Samalah halnya tatkala ada antara kita yang sebut tenaga sebagai KUDRAT, CHI, QI, PRANA, NUR dan sebagainya. Adakah apa yang dirujuk itu tenaga yang lain ATAU PERKARA yang sama??]

Haruslah dihalusi maksud bualbicara saya ini. Tidak sesekali maksudnya meletakkan SEMUA TUHAN adalah sama. Sebaliknya, saya menekankan peranan memahami bahasa SEBELUM menghukum. Janganlah terlalu alergi dengan bahasa bangsa atau ugama lain. Kita harus berhati-hati sekali untuk ‘mengkafirkan’ istilah. Takut-takut kalau tersalah ‘label’, maka ertinya kita telah ‘mengkafirkan’ sebuah hikmah atau sebuah tanda dari-Nya. Maka kitalah yang akan semakin jauh dari kebenaran atau dari pertunjuk-pertunjukNya. Jika sesuatu itu sia-sia, dah tentu DIA ‘hilang’kan dari peta dunia. Bukankah Allah pasti menyebarkan jejakNya di mana-mana, sepanjang zaman? Dan jangan berfikir bahwa Allah hanya pernah dan hanya ‘muncul’ di agama kita saja. Ini bererti kita, sebagai makhluk memandai-mandai dan berani mahu menempatkan Allah hanya dalam Islam. Atau hanya dalam sebuah konsep pemahaman di dalam kepala kita. lalu menghadkan ia dalam paradigma yang ‘hanya mahu kita lihat’.

Allah adalah Tuhan. La Ilaha Ilallah. Dia berada di luar himpunan apapun. Dia adalah TUHAN SEKELIAN ALAM. Dia bukan makhluk lalu Dia bukan hasil ciptaan. DIA ADALAH PENCIPTA. Dia tidak beranak dan tidak diberanakkan. Dia tidak beragama, dan tidak memeluk agama apapun. Karena itu, JANGANLAH kita berfikir, baik secara sedar mahupun tidak, bahawa Allah ‘beragama Islam’.

Bukankah DIA turunkan dan ciptakan agama sebagai jalan untuk memahamiNya, memahami kehidupan, dan memahami diri ini sebagai suatu wadah ciptaanNya yang hebat. Segala sesuatu Dia ciptakan (mulakan) dan Dia sempurnakan (akhiri). Maka Allah adalah sumber (asal) dan akhir segalanya. Dialah ‘Al-Awwal’ dan ‘Al-Akhir’.

[Kata HUWA AWAL & AKHIR umpama 'alpha omega' (bahasa Yunani kuno) yang juga bererti 'Yang Awal dan Yang Akhir'. Alpha @ Alif adalah huruf awal dalam abjad yunani dan arab, simbol ‘awal’; sedangkan Omega adalah huruf terakhir dalam abjad yunani iaitu simbol ‘akhir’. ]

Allah, adalah sebuah zat yang tertinggi. Tak terbandingkan, tak terukur, tak terperi. Allah perkenalkan diriNya melalui asma-asma (nama-nama)-Nya untuk dipelajari, difahami & dihayati bagi MENGENALNYA. Namun, hakikatnya DIA ADALAH ZAT ITU dan Dia tidak terikat pun pada kata ‘nama’ yang dinamakanNya. Kecillah pemikiran kita jika hanya mengikatNya pada nama ‘Allah’ semata sedangkan Dia sesungguhnya tak bernama. Tidak ada apapun yang boleh ‘menguncikan’ atau menghadkan Dia, termasuklah sebuah nama.

Tapi mengapa pula ada asma-asma-Nya?? Nama siapakah itu?? 99 nama yang tersusun di dalam Al-Quran yang dikenali sebagai ‘asma’ul husna’ itu diperkenalkan untuk apa tujuannya?

Tidakkah kita ‘merenung’ dan berfikir?? Jika Dia Yang Tertinggi jelas tak mungkin terliputi oleh apapun, termasuk sebuah nama, maka asma-asma-Nya itu ADALAH SEBUAH MISAL yang Dia pinjamkan untuk makhluknya yang ada AKAL iaitu manusia agar memahami sifat zat-Nya. Dia, Zat yang Maha Agung dengan sifat KASIH SAYANGNYA bersedia ‘menurunkan darjatNya’ bagi memperkenalkan diriNya dengan menggunakan nama-nama sifat manusia!!. Dia bukan HANYA MENGGUNAKAN BAHASA yang bisa tertafsir oleh manusia MALAH menggunakan kembali contoh-contoh SIFAT MANUSIA untuk manusia bisa MAMPU memahami Zat-Nya itu. Begitulah hebatnya Dia memperlihatkan RAHMATNYA untuk kita.

Ambil sahaja contoh, Ar-Rahmaan (Maha Pengasih) atau Ar-Rahiim(Maha Penyayang). Kita bisa memahami makna dua kata ini, kerana nama sifat-sifat ini (pengasih dan penyayang) adalah nama sifat yang juga ada pada manusia. Namun, kata sifat yang menjadi kata NAMA ini tentulah menggambarkan YANG EMPUNYA kepada sifat tersebut, lalu secara automatik menimbulkan pemahaman YANG LEBIH dari sekadar sifat yang ada pada manusia. Makna MAHA yang memberi maksud besar dan mulia kepada setiap sifat itu menjadikan Dia yang tak bernama mampu difahami zat-zatnya.

Pun begitu, adakah mampu tercapai dek akal pemahaman manusia untuk mentafsirkan ‘ketinggian’ makna sesebuah asma yang dipinjam dari sifat manusia sendiri? Contohnya asma Ar-Rahmaan (Maha Pengasih), adalah ‘hanya’ bahasa manusia yang menggambarkan sifat kasih yang ada pada manusia. Sedangkan sifat kasih manusia amat-amat jauh rendah darjatnya jika mahu diperbandingkan dengan KASIH DIA YANG MAHA PENGASIH. Malah, jika manusia kata atau terfikir untuk memisalkan kasihNya itu adalah jumlah ‘kasih’ seluruh manusia dari Nabi Adam hinggalah ke akhir Zaman; misalnya itu tetap tak menepati apa yang dikatakan KASIH Dia Yang maha Pengasih. Malah, mungkin tak terkapai dek fikiran akal manusia untuk memisalkannya.

Maka, bolehlah dikatakan , semua sifat-sifat di dalam asma-asmaNya itu, amat-amat JAUH nilai maknanya untuk manusia tafsirkan NILAI DARJAT atau MARTABATnya. Jauh dari KEASLIANNYA yang sebenar. Ia melebihi apa yang mampu tergambar oleh sepotong kata dalam bahasa manusia. Demikianlah Dia Zat Yang Maha Agung mahu mendidik manusia dengan memberikan PERTUNJUKNYA dari kalangan sesuatu (contohnya bahasa atau sifat) yang mampu manusia fahami. Allah telah berkenan ‘merendahkan diriNya’ ke dalam nama sifat-sifat manusia, yang jauh, jauh lebih rendah dari kedudukan-Nya yang asli. Ia bersedia dipanggil dan dikenal dengan bahasa kita. Ini sebuah bukti kasih sayangNya yang amat sangat untuk makhlukNya.

[Lihatlah kita hari ini.. agaknya ada tak antara RAJA atau DATO MENTERI kita yang mahu atau perkenan untuk menurunkan darjatnya untuk berbicara dengan rakyat biasa dalam bahasa biasa?. Apa mampu SANG RAJA atau PAK MENTERI ini berbicara 'aku - kamu' dan berblog tanpa protokol seperti kita?? Hem.. fikirkan... ]

‘Dia’ yang asli, sesungguhnya tidak bernama (tak mampu disaluti oleh apa-apa nama). ‘Dia’ adalah SEGALANYA.. ‘Dia’ adalah DIA (Ya Huwa)!!.

saya yang fakir ... mir hazil



PS: Saya pernah terbaca artikel tentang perkataan firman dan sabda yang kita gunakan dalam berbahasa. Kata Firman kita gunakan untuk merujuk kepada KATA-KATA ALLAH, dan kata Sabda pula merujuk kepada KATA-KATA RASUL.

TAHU TAK KITA BAHAWA KATA FIRMAN & SABDA bukan perkataan Arab. Perkataan firman dalam Bahasa Melayu adalah pinjaman daripada bahasa Parsi yang masuk ke dalam Bahasa Melayu dengan kedatangan pengaruh Syiah ke rantau ini. Perkataan sabda pula adalah perkataan yang berasal daripada bahasa Sansekerta (Sanskrit) yang masuk ke dalam Bahasa Melayu sewaktu orang Melayu memeluk agama Hindu dahulu.


(bicara guruku)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan